کد خبر 3551
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

جهش ۷۰ درصدی قیمت میلگرد از کجا آب می‌خورد؟

جهش ۷۰ درصدی قیمت میلگرد از کجا آب می‌خورد؟

دلیل جهش قیمت میلگرد فولادی در زمستان ۱۴۰۱ ترکیبی از عوامل مانند رشد ۵۵%+ قیمت آهن اسفنجی (قطع گاز)، رشد ۲۲%+ قیمت جهانی میلگرد و رشد ۹۲%+ قیمت ارز در بازار ارزیابی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز بررسی‌های صورت گرفته نرخ دلار با واگویی‌های شورای حکام انرژی مبنی بر توافقات، ریزشی شد و هم اکنون ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان تومان معامله می‌شود که در کنار این خبر، آمریکا نیز از توافق اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران استقبال کرده که می‌تواند عاملی بر ریزش دلار در روزهای آتی باشد.

همچنین در راستای مدیریت قیمت‌های آهن و فولاد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای با مهر فوری از اعضای خود خواست راهکارهای پیشنهادی خود برای اصلاح مقررات تنظیم بازار زنجیره فولاد با لحاظ نمودن تاکیدات دولت مبنی بر عرضه حداکثری در بورس کالا را حداکثر تا روز شنبه ۲۰ اسفندماه به این انجمن اعلام کنند.
انجمن فولاد در این نامه اعلام کرده پیرو مذاکرات و پیگیری‌های صورت گرفته با وزیر صمت، مقرر شده پیشنهادات این انجمن برای اصلاح مقررات تنظیم بازار زنجیره فولاد به طور فوری جمع‌بندی و به ایشان ارائه شود تا بررسی و اعمال گردد.

همچنین دیروز نشست هم‌اندیشی صنفی با موضوع افزایش بی‌رویه قیمت فولاد به میزبانی انجمن‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی باحضور بیش از ۸۰ شرکت تولیدکننده سازه فولادی به منظور ریشه‌یابی این معضل و نگارش طوماری همراه با امضا و تایید شرکت‌های تولیدکننده  برای ارسال به ریاست جمهوری برگزار شد.

در این میان گفتنی است قیمت میلگرد داخلی کشور طی ۳ ماه گذشته جهت ۶۹%+ داشته که در مقایسه با سال قبل (۲۸%+) روند بسیار متفاوتی طی می‌کند. قیمت‌های بورس کالای ایران نیز برای اولین بار از قیمت‌های صادراتی فوب چین به میزان ۳۸%+ بالاتر رفته و عملا دلار ۴۰ هزار تومان را هدف‌گیری کرده که بالاتر از نرخ اتاق مبادله ارزی است.
دلیل جهش قیمت میلگرد فولادی در زمستان ۱۴۰۱ ترکیبی از عوامل مانند رشد ۵۵%+ قیمت آهن اسفنجی (قطع گاز)، رشد ۲۲%+ قیمت جهانی میلگرد و رشد ۹۲%+ قیمت ارز در بازار ارزیابی شده است.
این درحالی است که بخشی از عوامل رشد قیمت با اتصال گاز طبیعی برخی واحدهای صنعتی و کاهش دورنمای نرخ دلار در حال از بین رفتن است. با این تفاسیر با ریزش ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومانی قیمت دلار، کاهش ۱۰۰۰ تومانی مقاطع فولادی خیلی خارج از تصور نمی‌تواند باشد.

در حیطه ورق و پروفیل هر چند بیشتر کارخانه‌های فروش پروفیل تقریبا ثبت سفارش جدید انجام نمی‌دهند و اکثریت فروش خود را به بعد از ۱۴۰۲ موکول کردند.
و اما بازار ورق با اینکه این سال رو به اتمام است و به سال جدید نزدیک می شویم، بنابراین آحاد برش کاری‌ها باید تامین موجودی کنند برای تعطیلات سال نو، اما به دلیل کاهش نرخ ارز تا لحظه آخر صبر پیشه کرده‌اند.

اما امروز و دیروز نرخ اکثر کارخانجات میلگرد بدون تغییر و اکثر مقاطع فولادی کاهش یافت. در بخش محصولات ذوبی، تیرآهن و میلگرد در کارخانه و بنگاه کاهش یافت. نرخ آهن اسفنجی منوط به اعلام تلفنی توسط کارخانه‌ها شد. نرخ ورق گالوانیزه و محصولات مفتولی نیز بدون تغییر اعلام شد. نرخ اکثر تولیدکنندگان شمش فولادی هم اعلام نشد.

نرخ میلگرد ذوب آهن اصفهان در کارخانه و بنگاه نسبت به روز گذشته ۱۰۰ الی ۱۹۰۰ تومان کاهش یافت.

نرخ تیرآهن ذوب آهن اصفهان در کارخانه نسبت به روز گذشته ۵۰۰ الی ۳۷۰۰ تومان کاهش یافت.

نرخ تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بنگاه نسبت به روز گذشته ۱۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

نرخ انواع ورق سیاه (فولاد مبارکه و فولاد سبا) نسبت به روز گذشته ۵۰۰ الی ۱۴۰۰ تومان کاهش یافت، ورق سیاه کاویان ۲۰۰ تومان و ورق سیاه اکسین ۵۰۰ تومان کاهش یافت. نرخ انواع ورق (گالوانیزه، آجدار فابریک، آجدار پرسی، رنگی و روغنی) بدون تغییر اعلام شد.

نرخ انواع لوله (صنعتی و داربستی) نسبت به روز گذشته ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت.

نرخ انواع قوطی پروفیل نسبت به روز گذشته ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت. نرخ پروفیل زد اعلام نشد.

نرخ نبشی، ناودانی و سپری نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

نرخ محصولات مفتولی (مفتول سیاه)، نسبت به روز گذشته بدون تغییر اعلام شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =