کد خبر 3570
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
دولت به دنبال برهم زدن تعادل بازار؟

عضو شورای آهن و فولاد معتقد است: ورود دولت به بحث قیمت‌گذاری با تعیین درصد کار صحیحی نیست، چرا که مشکل اصلی این ورود، درست نبودن تعیین درصدهاست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در خصوص اصلاح فرمول پایه قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا، چند الگو میان وزارت صمت و بورس کالا مطرح شده که در دست بررسی و مذاکره بود. در نهایت امروز بورس کالا طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ قیمت پایه محصولات شمش فولادی و مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میگرد، نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازه مثبت یک و منفی پنج درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد. همچنین در صورتی که نسبت معامله به عرضه برای شمش بلوم کمتر از ۵۰ درصد و برای مقاطع فولادی کمتر از ۳۰ درصد باشد، قیمت پایه با درنظر گرفتن بازه مثبت ۱ و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده هفته قبل بر اساس عملکرد عرضه‌کنندگان محاسبه و اعمال می‌شود.

در این باره مهرداد اکبریان؛ رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران و عضو شورای آهن و فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در حال حاضر آرامشی بر بازار حاکم است که به نظر نمی‌رسد نیازی به دخالت دولت در این زمینه باشد، چرا که در مدتی که شرکت بورس کالا فرمول قیمت پایه را از تشکل سنگ آهن ایران دریافت می‌کرد، این تشکل به واسطه ارتباط مستقیم با عرضه‌کنندگان و متقاضیان به تناسب شرایط بازار فرمول به شکلی منصفانه و منطقی کاهش یا افزایشی می‌شد این در حالی است که هیچ گونه اعتراضی از سوی خریداران و متقاضیان وجود نداشت اما در این شرایط معلوم نیست دولت چرا به این نتیجه رسیده که این شرایط آرام که هر دو طرف برآن اتفاق نظر دارند را برهم زند.

این عضو شورای آهن و فولاد درادامه با اشاره به این‌که ورود دولت به بحث قیمت‌گذاری آن هم مجدداْ با تعیین درصد کار صحیحی نیست خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر؛ یک اشکال عمده که در زنجیره فولاد خصوصاْ در بخش پایینی و میانی وارد است این بوده که دولت وقتی موضوع درصد را مطرح می‌کند باید به واقعی بودن این درصدها توجه کند. قیمت شمش درحال حاضر بی‌نهایت پایین گرفته و قیمت شمش در کدال ۱۴ هزار تومان اعلام می‌شود.

اکبریان در بخش دیگری از سخنانش با  اشاره به این که دولت به جای حل مشکل و این تناقض که چرا با سرکوب قیمت شمش این اجحاف را نسبت به بالا دست زنجیره فولاد و به بخش صنایع معدنی، آهن اسفنجی و شمش‌سازها انجام می‌دهد اضافه کرد: دولت باید از این موضوع (تعیین فرمول پایه براساس شمش)، صرف نظر کند و اگر خواهان شرایط منصفانه و درست برای تمام زنجیره فولاد است باید همه چیز را به بورس کالا بسپارد. بورس کالا در این مدت نقش بسیار ارزنده‌ای برای مدیریت بازار داشته است چراکه شرایط متعادل و منطقی را بر بازار حاکم کرد. اما ظاهراْ دولت سعی در برهم زدن این شرایط دارد.

این فعال صنعتی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون برنامه شورای آهن و فولاد در مدیریت بازار در شرایط فعلی چیست ؟پاسخ داد: در حال حاضر در حال تنظیم نامه‌ مطالبه‌ در خصوص اینکه چرا دولت به دنبال سیاستی است که نیمی از زنجیره فولاد با قیمت‌های غیرواقعی، صاحب حاشیه سودهای بسیار پایین کرده در مقابل برای نیمی دیگر یک حاشیه سود کلان ایجاد می‌کند.

انتهای خبر/ 

خبرنگار پریسا فرضی

کد خبر 3570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =