کد خبر 3708
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

توسعه اکتشاف معدن در اولویت نخست بودجه ۱۴۰۲

توسعه اکتشاف معدن در اولویت نخست بودجه ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اولویت‌های حوزه‌های صنعت و معدن در بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: در حوزه معدن توجه به اکتشاف باید در اولویت قرار گیرد زیرا زنجیره اکتشاف نسبت به سایر زنجیره‌ها توسعه کمتری داشته است. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کارشناسان معتقدند با توجه به چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۲ و اهمیت نقش بخش معدن و صنایع معدنی ایران در اقتصاد، کاهش خام فروشی، رشد ارزش‌افزوده تولید و صادرات مواد معدنی است. این مهم در سال‌های اخیر با تاکید مسئولان ارشد نظام و مدیران و کارشناسان معدنی نیز همراه شده است. بنابراین ضروری است که در بودجه عمومی دولت، بررسی‌های مجلس، کمیسیون تلفیق بودجه و پیشنهادهای نمایندگان به این مهم توجه ویژه شود. چراکه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نه‌تنها می‌تواند جایگزین نفت و سایر درآمدهای دولت باشد بلکه علاوه بر اشتغال و تولید و رشد صادرات، به بخش درآمدها و هزینه‌های بودجه‌ای دولت نیز کمک خواهد کرد و در سال‌های آینده با کاهش اتکا به نفت و فرآورده‌های نفت و گاز، دولت می‌تواند از طریق توسعه معادن کشور، درآمد بیشتری را برای امور جاری و عمرانی کشور کسب نماید. بنابراین ضرورت دارد که در بودجه‌های سالانه، به موضوع بخش معدن بیشتر توجه شود.

در این رابطه مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اولویت‌های حوزه‌های صنعت و معدن در بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: در حوزه معدن توجه به اکتشاف باید در اولویت قرار گیرد زیرا زنجیره اکتشاف نسبت به سایر زنجیره‌ها توسعه کمتری داشته است. 

وی افزود: هرچند کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصلاح قانون معادن را در دستور کار دارد اما در بودجه سال آینده باید توجه ویژه‌ای به موضوع اکتشاف شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: از میان ۶۴ ماده معدنی موجود در کشور باید حوزه‌هایی که باوجود ظرفیت خوب و مناسب، به آنها بی‌توجهی شده است، مانند مس، سنگ‌های تزئینی، سنگ‌های ساختمانی و… در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: در قوانین بودجه و برنامه باید پیشران‌ها و اولویت‌های صنعت مشخص شود زیرا ظرفیت خوبی داریم اما نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری هستیم.

کد خبر 3708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =