کد خبر 371
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

تغییرات جهانی و تاثیرات داخلی بر قیمت آهن‌آلات

تغییرات جهانی و تاثیرات داخلی بر قیمت آهن‌آلات

فولاد و آهن یک کالای اساسی محسوب می‌شود، چراکه نوسانات قیمت آن بر بازار بزرگی مثل بازار مسکن تأثیرگذار است و نوسانات قیمت مسکن، بر رفاه جامعه و وضعیت اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دانستن زمان مناسب برای خرید بسیاری از کالاهای مهم و اساسی در کشور ما اهمیت زیادی دارد، چرا که این زمان طلایی، معمولاً کوتاه‌مدت است و از دست دادن آن به معنای خرید با ضرر و از دست رفتن سرمایه است. آهن و فولاد هم از جمله کالاهایی است که قیمت آن نوسان زیادی دارد و دانستن نقطه آغاز روند کاهشی یا افزایشی قیمت آن، در انتخاب زمان طلایی برای خرید آن کمک می‌کند. 

بر این اساس، فولاد و آهن یک کالای اساسی محسوب می‌شوند، چراکه نوسانات قیمت آن بر بازار بزرگی مثل بازار مسکن تأثیرگذار است و نوسانات قیمت مسکن، بر رفاه جامعه و وضعیت اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارد. در ادامه، با عواملی که می‌توانند بر افزایش یا کاهش قیمت آهن‌آلات اثرگذار باشند، آشنا می‌شوید.

رکود اقتصادی

بسیاری از اقتصاددانان، خبر از یک رکود جهانی پس از پایان همه‌گیری کرونا می‌دهند. چرا که پیش‌بینی می‌شد تا کشوری مثل چین که مبدأ این همه‌گیری بود، سردمدار افزایش تولید در جهان پس از پایان کرونا باشد؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد و در حال حاضر اکثر بازارهای داخلی این کشور و به خصوص بازار مسکن آن، با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به نحوی که این رکود منجر به کاهش تولید فولاد در این کشور شده است. همچنین سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته به منظور کاهش تورم نیز به این رکود دامن خواهد زد. واهمه از رکود، باعث شده تا میزان تقاضا برای فولاد در جهان کاهش یابد.

قیمت شمش و سنگ‌آهن در بازار جهانی

کاهش میزان تقاضای جهانی برای فولاد به دلیل ترس از رکود، منجر به سقوط آزاد بهای شمش فولادی و سنگ‌آهن شده است. به عنوان مثال، قیمت شمش دریای سیاه با سرعت در حال نزدیک شدن به زیر ۶۰۰ دلار به ازای هر تن است، در حالی که در زمان واکسیناسیون کرونا و رفع تدریجی محدودیت‌ها، قیمت آن به بالای ۷۰۰ دلار رسیده بود. وضعیت قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین هم چندان تعریفی ندارد و در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ دلار است.

بحران انرژی

بحران انرژی در دو سال اخیر گریبان‌گیر بازار آهن و فولاد شده است. این بحران باعث شد که در سال گذشته و سال جاری، شاهد قطعی برق کارخانه‌های فولادی به‌صورت بلندمدت باشیم و در زمستان گذشته نیز گاز برخی از این کارخانه‌ها قطع شود، سناریویی که در سال جاری نیز امکان وقوع مجدد آن وجود دارد. قطعی برق و گاز، کاهش تولید و ضرر میلیاردی صنعت فولاد را به دنبال دارد و این موضوع نیز به افزایش قیمت میلگرد منجر خواهد شد.

مذاکرات برجام و عوامل سیاسی

از قدیم همواره تغییرات در سیاست خارجی، بر بازارهای داخلی تأثیر زیادی داشته است. چراکه این تغییر منجر به نوسان قیمت دلار می‌شود و قیمت کالاهای مختلف نیز به دلیل نوسان قیمت دلار، تغییر می‌کند. در سال‌های اخیر، افزایش نرخ دلار تأثیر مستقیمی روی نرخ تورم داشته و هرگاه که قیمت دلار بالا رفته، شاهد هجوم خریداران برای خرید کالاهای اساسی و انبار کردن آن‌ها بوده‌ایم.

قیمت دلار نیمایی

قیمت دلار نیمایی یا حواله، پای ثابت قیمت‌گذاری در بورس کالا است و معمولاً در بیشتر اوقات سال نوسان چندانی ندارد. با این حال، زمانی که قیمت دلار آزاد به‌صورت افسارگسیخته افزایش می‌یابد، باید قیمت دلار نیمایی به قیمت دلار آزاد نزدیک شود تا بتوان تورم را تا حدی کنترل کرد.

با این اوضاف این روزها اکثریت تحلیل‌گران و فعالان بازار آهن و فولاد در حال حاضر، روی افزایش قیمت میلگرد در آینده توافق دارند و نگاه‌ها نسبت به بازار میلگرد چندان خوشبینانه نیست. چراکه اخیراً قیمت دلار نیمایی نیز همپای قیمت دلار آزاد با شیب تندی افزایش داشته و از محدوده امن ۲۴ هزارتومانی سال گذشته خارج شده و به بالای ۲۶.۰۰۰ تومان نیز رسیده است. 

پایان پیام/ ف

کد خبر 371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =