کد خبر 3774
۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

سهم شش درصدیِ فولاد از مصرف گاز طبیعی در ۱۴۰۱

سهم شش درصدیِ فولاد از مصرف گاز طبیعی در ۱۴۰۱

مجموع سهم بخش‌های مختلف مصرف‌کننده گاز طبیعی از مصرف سالانه حدود، ۲۴۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مجموع سهم بخش‌های مختلف مصرف‌کننده گاز طبیعی از مصرف سالانه حدود، ۲۴۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.
در این میان سهم هر کدام از بخش‌های مصرف کننده به تفکیک مشخص شده که به ترتیب از پرمصرف به کم مصرف عبارتند از: نیروگاه‌های برقی ۲۸ درصد، بخش مصارف خانگی ۲۶ درصد، صنعت ۱۶ درصد (فولاد ۶ درصد و سیمان ۲.۹ درصد)، پتروشیمی ۱۴ درصد (۸ درصد خوراک و ۶ درصد سوخت)، تجاری و عمومی ۳ درصد، حمل و نقل ۳ درصد، سوخت پالایشگاه گاز ۳ درصد، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ۲ درصد، سوخت پالایشگاه نفت ۲ درصد و در نهایت کشاورزی ۲ درصد را از مصرف گاز طبیعی شامل شده است.

سهم شش درصدیِ فولاد از مصرف گاز طبیعی در ۱۴۰۱

همچنین طبق گزارش‌ها در بودجه ۱۴۰۲ مصوب شده منابع حاصل از فروش گازطبیعی با رشد سالانه ۵۵ درصد به ۲۷۵/۳ هزار میلیارد تومان رسیده (تبصره ۱۴) است.

حال سوال این است در سالی که به نام کنترل تورم نامگذاری شده و در شرایطی که قیمت‌های جهانی گاز چندماهی است که نزولی می‌باشد، کدام بخش‌ها و به چه میزان بایستی این بودجه را تامین کنند و اثرات آن در شاخص بهای تولیدکننده PPI و مصرف کننده CPI به چه میزان است؟

(CPI (consumer price index، شاخص تغییرات قیمتی سبدی خاص از کالاهای مصرفی و خدمات خریداری شده توسط خانوارها را نشان می‌دهد. شاخص قیمت مصرف‌کننده با محاسبه میانگین تغییرات قیمت‌ برای هر محصول در یک سبد معین از کالاهای مصرفی محاسبه می‌شود. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) معمولا به ‌صورت ماهیانه منتشر می‌شود و از تغییرات آن برای سنجش تغییرات قیمتی هزینه زندگی خانوارها استفاده می شود. 

(PPI (producer price index، شاخص متوسط قیمت کالاها و خدماتی را نشان می‌دهد که بنگاه‌ها به ازای تولید کالا و خدمات دریافت می‌کنند. پس در واقع با نگاهی دقیق‌تر هزینه‌های تولیدکننده در روند تولید را در مقایسه با دوره مشابه گذشته نشان می‌دهد. این شاخص نیز همانند شاخص قیمت مصرف‌کننده برای بررسی روند سطح قیمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =