کد خبر 3893
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن تا خرداد ۱۴۰۲

احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن تا خرداد ۱۴۰۲

در سال گذشته طلا و دلار بیش از ۱۰۰ درصد رشد کردند اما رشد قیمت مسکن بر اساس آمارهای رسمی، زیر این رقم بود اما امسال به دلیل عامل تورم انتظار می‌رود تا خردادماه سال ۱۴۰۲ قیمت مسکن به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از تجارت نیوز، بیش از سه ماه است که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران متوسط قیمت واحدهای مسکونی را اعلام نمی‌کنند. اما بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران به حدود ۵۵ میلیون تومان رسیده بود.

البته کارشناسان معتقدند از آذر و دی ماه که آخرین آمار مسکن منتشر شده تا کنون، قیمت مسکن در تهران رشد قابل توجهی داشته است. اگرچه آمارهای آن پنهان می‌شود.

افزایش قیمت مسکن در تهران و عبور قیمت هر متر واحد مسکونی از متری ۱۰۰ میلیون تومان در برخی از مناطق تهران، سبب شده که مردم به جای خرید واحدهای نوساز به خرید خانه‌های قدیمی و چند ساله روی بیاورند.

واحدهای ۲۰ ساله متری چند؟

اختلاف قیمت واحدهای نوساز و قدیمی تفاوت قابل توجهی با هم دارد و این سبب شده که خرید خانه‌های قدیمی و بازسازی آنها در میان مردم رایج شود. واحدهایی که حدود ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند اما با یک بازسازی، نو و قابل سکونت می‌شوند.

البته قیمت واحدهای ۱۵، ۲۰ ساله هم چندان ارزان نیست. روزنامه اعتماد در این مورد نوشت: با نگاهی به فایل‌های خرید و فروش مسکن در یکی از سایت‌های آنلاین می‌توان رشد قیمت‌ها را نه فقط در فایل‌های نوساز بلکه در فایل‌های چند سال ساخت مشاهده کرد. به عنوان مثال هر متر مربع یک واحد ۲۰ ساله ۸۰ متری در منطقه جنت‌آباد ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

این در حالی است که تا یک ماه پیش هر متر مربع از این واحد ۷۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده بود یا هر متر مربع از واحد ۱۲ ساله‌ای در منطقه تهرانپارس ۹۵ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان نرخ‌گذاری شده که در توضیحات آن نوشته شده فول بازسازی شده که به نظر می‌رسد این رقم باید برای خانه‌ای نوساز در این منطقه در نظر گرفته می‌شد و این نرخ کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد، همچنین هر متر مربع واحد دیگری در منطقه رودکی با متراژ ۸۸ متر، طبقه سوم و ۱۸ ساله هم ۵۶ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که در توضیحات آن نوشته شده آسانسور و پارکینگ هم ندارد، همچنین هر متر مربع از یک واحد ۸۵ متری، طبقه اول بدون پارکینگ ۲۲ ساله در منطقه میرداماد ۸۸ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که این رقم هم برای این واحد چند ساله بالاست.

خانه بخریم یا دست نگه داریم؟

در سال گذشته طلا و دلار بیش از ۱۰۰ درصد رشد کردند اما رشد قیمت مسکن بر اساس آمارهای رسمی، زیر این رقم بود و برای همین بسیاری از کارشناسان معتقدند مسکن از دیگر بازارها جا مانده و امسال سال خرید مسکن و زمین است و سرمایه‌گذاری در این حوزه را توصیه می‌کنند.

از طرف دیگر توصیه کارشناسان به خریداران مصرفی این است که در اولین زمان ممکن که می‌توانند خانه بخرند و برای خرید آن تعلل نکنند. اما تعلل نکردن درباره خرید مسکن امسال یک توصیه عمومی به مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران است.

از آن جمله پیمان مولوی، کارشناس بازارهای مالی ببیان کرد: که اگر فردی سرمایه برای خرید مسکن دارد بهتر است اولین خانه را هر جا که توانست بخرد، چون با این روند هر روز از خانه‌دار شدن بیشتر فاصله می‌گیریم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، انتظار می‌رود تا خردادماه سال ۱۴۰۲ قیمت مسکن به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یابد. علت این افزایش قیمت هم، عامل تورم خواهد بود. البته شاید فروردین ماه در این بازار رشد نداشته باشیم اما این معجزه بانک مرکزی نیست! در واقع بازار به دلیلی تعطیلی عید نوروز و تقارن با ماه رمضان در این بازه زمانی در خواب است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =