کد خبر 4006
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

ایران همچنان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان است

ایران همچنان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان است

به دنبال انتشار گزارش ماهانه جدید انجمن جهانی فولاد، برخی رسانه ها از خروج ایران از بین 10 کشور بزرگ تولیدکننده فولاد دنیا خبر دادند که البته این ادعا نادرست است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ انجمن جهانی فولاد در گزارش های ماهانه خود جدولی از 10 کشور بزرگ تولیدکننده فولاد بر اساس میزان تولید در ماه مورد گزارش ارائه می کند. به عبارت دیگر رتبه بندی این جدول بر مبنای میزان تولید در ماه مورد گزارش است نه کل تولید تجمیعی سال و طبیعی است که تولید تجمیعی، مقیاس دقیق و کامل تری برای سنجش تولید فولاد کشورهاست تا ارقام ماهانه که تحت تاثیر نوسانات مقطعی قرار می گیرد.

بر همین اساس، در ماه مارس 2023 که تولید فولاد ایران به دو علت کاهش تامین گاز و همزمانی با تعطیلات عید نوروز کمی کاهش یافته و به دو میلیون تن رسیده بود از تولید فولاد ایتالیا در همین ماه (2/2 میلیون تن) کمتر بوده است. اما بر اساس میزان تولید از ابتدای سال 2023 تا پایان ماه مارس (فصل اول سال 2023)، ایران هفت میلیون و 100 هزار تن فولاد تولید کرده در حالی که ایتالیا در همین مقطع، پنج میلیون و 600 هزار تن فولاد تولید کرده است. بدین ترتیب در سال 2023 همچنان ایران دهمین تولیدکننده فولاد دنیاست.

چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، برزیل، ترکیه و ایران به ترتیب 10 تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سه ماهه 2023 بوده اند. نکته جالب توجه در 10 تولیدکننده اول فولاد جهان اینکه مجموع تولید فولاد 9 کشور، حدود نصف تولید چین است.

گفتنی است انجمن جهانی آهن و فولاد در ماه گذشته و بر اساس تولید دو ماهه اول سال میلادی جاری اعلام کرد که ایران با رشد بیش از 21 درصدی تولید فولاد خود در دو ماهه نخست امسال به عنوان نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در این دوره شناخته شد.

همچنین ایران در میان 10 تولیدکننده بزرگ فولاد بیشترین رشد تولید را در دو ماهه 2023 داشته است. در واقع از این 10 کشور هفت کشور با افت تولید مواجه شده و سه کشور ایران، چین و هند شاهد افزایش تولید خود در این دوره بودند. همچنین تولید فولاد جهان در دو ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افت هشت دهم درصدی داشته و به 297 میلیون تن رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 4006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =