کد خبر 4037
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

عبدالناصر همتی این تحلیل‌ها را از کجا می‌آورد؟

عبدالناصر همتی این تحلیل‌ها را از کجا می‌آورد؟

بررسی جزئیات صادرات غیرنفتی کشور نشان می دهد که 2 گروه کالایی «چدن، آهن و فولاد» و «محصولات شیمیایی آلی» بیش از 44 درصد ارزش دلاری صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند به نوعی که 2.5 میلیارد دلار از رشد 6 میلیارد دلاری صادرات کشور در سال 1401 به دلیل عملکرد این 2 گروه بوده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ مشخص است نقد اگر به نیت بازسازی و نوسازی باشد مورد استقبال خواهد بود اما اگر کسی به نیت تخریب شخصی بر صندلی نقد بنشیند ابتدا باید به خود و بعد عملکرد مخاطب خود نگاهی بیندازد. اینها مسائلی است که در صحبت ها و اظهارنظر های عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی هر بار به نحوی نادیده گرفته شده و همین می شود که خروجی سخنان وی گاها با انحراف معیار بزرگی از حقیقت همراه است. عبدالناصر همتی در اظهارنظر جدید خود اعلام کرده است؛ «منفی 6.5 میلیارد دلار تجارت خارجی، بیشترین کسری در 3 سال اخیر را در 1401 ثبت کرد.به رغم ادعای جهش صادرات غیرنفتی، افزایش صادرات بخاطر رشد جهانی قیمت محصولات بوده و نه وزن آن.» اما چرا گفته می شود جناب همتی نه در آیینه نگاه می کند و نه عملکرد فعلی را با عینک درستی می بیند؟

اولا براساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش هر تن کالا های صادراتی کشور در سال 1401 به 435 دلار رسیده که این رقم 30 درصد بیش تر از ارزش هر تن کالای صادراتی در سال 1400 و 45 درصد بیشتر از رقم آن در سال 1398 در دوران ریاست کلی عبدالناصر همتی است. در واقع ارزش هر تن کالای صادراتی که نشان دهنده صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر می باشد در سال 1401 به رقم این متغیر در قبل از تحریم ها رسیده است.

دوما بررسی ها نشان می دهد متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشور نیز در 7 سال اخیر 384 دلار بوده که رقم سال 1401 بالاترین رقم از سال 1395 به بعد است. این در حالی است که در صادرات نفتی نیز سال گذشته نقطه عطفی بوده و درآمد رسمی صادرات نفت خام ایران در سال 1401 بالغ بر 45 میلیارد دلار خواهد رسید که جمع این رقم با صادرات غیرنفتی نشان دهنده رشد 50 درصدی صادرات کشوراست. سوما بررسی جزئیات صادرات غیرنفتی کشور نشان می دهد که 2 گروه کالایی «چدن، آهن و فولاد» و «محصولات شیمیایی آلی» بیش از 44 درصد ارزش دلاری صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند به نوعی که 2.5 میلیارد دلار از رشد 6 میلیارد دلاری صادرات کشور در سال 1401 به دلیل عملکرد این 2 گروه بوده است. بررسی های گمرکی کشور نشان می دهد که هر دو گروه با افزایش وزنی حدود 5 درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده و به لحاظ ارزش صادراتی نیز رشد 9 درصدی داشته اند. به طور کلی آقای همتی باید بدانند که متغیر صادرات در یک کشور یک متغیر انباره بوده که حاصل روند تاریخی است و تغییر آن به سمت بهبود یا رکورد نیز در بستری از زمان رخ خواهد داد، از همین رو با توجه به تغییر سیاست های خارجی کشور از انفعال و مردد بودن به فعالیت در منطقه و پس از آن دیگر کشور هامی توان انتظار بهبود فزاینده تر ارقام صادراتی کشور در سال جاری را نیز داشت.

منبع: ایران

انتهای پیام/

کد خبر 4037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =