کد خبر 4133
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

پیش‌بینی قیمت سنگ آهن تا سال ۲۰۲۳/ ۱۰۰ دلار در تن، قابل دسترس

پیش‌بینی قیمت سنگ آهن تا سال ۲۰۲۳/ ۱۰۰ دلار در تن، قابل دسترس

قیمت سنگ آهن و به دنبال آن سایر محصولات زنجیره فولاد با بازگشایی مرزهای چین و کاهش محدودیت‌های کرونایی از سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ روند صعودی را آغاز نمود. گرچه در حال حاضر (می ۲۰۲۳) شاخص سنگ آهن ۶۲% در محدوده ۱۰۶ دلار در هر تن است، اما عمده موسسات بزرگ دنیا قیمت سنگ آهن را برای سال ۲۰۲۳ در محدوده ۱۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی کرده‌اند.

یادداشت فاطمه حقیقی – کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات (ومعادن)

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اس‌اند پی با توجه به مزایای گسترده‌تر بازگشایی چین، متوسط قیمت سنگ‌آهن را برای سه فصل آتی سال جاری ۱۱۷.۵۳ دلار در هر تن پیش‌بینی کرده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ کل واردات سنگ‌آهن به اروپا و ژاپن به میزان ۱.۲ درصد افزایش یابد. شرکت مورگان استنلی و موسسه رتبه‌بندی فیچ، هر دو پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در تن خواهد رسید. انتظار می‌رود که کندی اقتصاد جهانی، تقاضای سنگ آهن چین را در نیمه دوم سال کاهش دهد.

همچنین در سال ۲۰۲۳ قیمت سنگ آهن به دنبال کاهش تولید چین و چرخش این کشور به سمت آهن قراضه تا حدودی کاهش خواهد یافت. در اوایل ماه مارس، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که این کشور مصرف قراضه فولاد خود را در سال جاری به ۲۶۵ میلیون تن افزایش می‌دهد که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

گرچه پتانسیل صعودی برای قیمت سنگ آهن با بازگشایی چین و کاهش محدودیت‌های مربوط به Covid-۱۹ وجود دارد، اما انتظار نمی‌رود که قدرت تولید یا تقاضای فولاد چین بیش از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

از نظر تجارت سنگ آهن در سال ۲۰۲۲، صادرات اوکراین به دلیل درگیری با روسیه ۴۵.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۴ میلیون تن رسید. محموله‌های هند نیز – عمدتاً به چین – به دلیل کاهش تقاضا و افزایش تعرفه‌های صادراتی حدود ۶۳ درصد کاهش یافت. تغییر ساختاری در صادرات این کشورها کسری تجارت دریایی جهانی را در سال ۲۰۲۲ علیرغم کاهش تقاضا عمیق‌تر کرد. مطابق پیش‌بینی موسسات مختلف انتظار می‌رود صادرات اوکراین در سال ۲۰۲۳ به ۱۰.۴ میلیون تن کاهش یابد و با فرض حل‌وفصل مناقشه با روسیه، با بهبودی جزئی، به ۲۹.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ برسد. همچنین انتظار می‌رود رشد مداوم در استفاده از فولاد، از تقاضای فراوان برای سنگ آهن با عیار بالا، مانند سنگ معدن استخراج شده در استرالیا، که به انرژی کمتری در واحد فولاد نیاز داشته و کربن کمتری تولید می‌کند، حمایت کند.

Commodity Insights  پیش‌بینی کرده است که در چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان، تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا در دریا همچنان بالا بماند، اما به دلیل استفاده بیشتر از فولاد بازیافتی، در نیمه دوم دهه آینده اندکی کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود ژاپن، کره جنوبی و تایوان بازارهای کلیدی سنگ آهن دریایی باقی بمانند، اما انتظار می‌رود تولید کمتر فولاد در این اقتصادهای پیشرفته منجر به کاهش تقاضا برای سنگ آهن شود. تولید فولاد در هند تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. با این حال، هند احتمالاً بخش عمده‌ای از مصرفش را از منابع سنگ آهن داخلی برای حمایت از صنعت خود، تامین می‌کند؛ هرچند که منابع هند عیار پایین‌تری دارند و کارخانه‌های فولاد ممکن است برای بهبود کارایی عملیاتی خود به واردات سنگ آهن با عیار بالاتر توجه بیشتری کنند.طبق گزارش بلومبرگ، چین، تولیدکننده پیشرو فولاد در جهان، ظاهراً به دنبال کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ برای سومین سال متوالی است.

قیمت سنگ آهن و به دنبال آن سایر محصولات زنجیره فولاد با بازگشایی مرزهای چین و کاهش محدودیت‌های کرونایی از سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ روند صعودی را آغاز نمود. گرچه در حال حاضر (می ۲۰۲۳) شاخص سنگ آهن ۶۲% در محدوده ۱۰۶ دلار در هر تن است، اما عمده موسسات بزرگ دنیا قیمت سنگ آهن را برای سال ۲۰۲۳ در محدوده ۱۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی کرده‌اند.

نگرانی‌های بازار در مورد کندی اقتصاد جهانی و رکود بخش املاک چین و کاهش تقاضای فولاد، جایگزینی آهن قراضه به جای سنگ آهن و از همه مهم‌تر کاهش جمعیت چین در بلندمدت از جمله دلایل پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ آهن تا پایان دهه جاری است. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال جاری کاهش تقاضا از سوی چین با افزایش واردات اروپا و ژاپن جبران گردد.

تقاضا، سنگ‌آهن را پشتیبانی نکرد

پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز جمعه ۲۸ آوریل را با ثبت رشد نرخ روزانه ۰.۴ درصدی برابر ۱۰۶ و ۵۰ سنت ارزیابی کرد. اگرچه همچنان نرخ سنگ‌آهن معیار پلتس بالای مرز ۱۰۰ دلار نوسان دارد، اما نگرانی از بروز رکود در بخش ساخت‌وساز چین باعث شده تا معاملات سنگ‌آهن از سکه بیفتد.

روز پنجشنبه ۲۷ آوریل، یکی از واحدهای گروه فولاد بائوو در چین گفت که بازار داخلی و جهانی برای فولادسازان مطلوب نیست؛ تقاضا برای محصولات فولادی در چین ظرف ماه‌های آینده همچنان کاهشی خواهد بود. انجمن آهن و فولاد چین معتقد است که فولادسازان این کشور پس از طی یک دوره ناامیدکننده تقاضا باید از میزان تولید خود بکاهند.

سطح موجودی فولاد در کارخانه‌های بزرگ چینی در اواسط آوریل در مقایسه با اوایل آوریل افزایش یافته است، این در حالی است که از میزان تولید روزانه این فلز کاسته شده است.

شرکت واله به عنوان دومین تولیدکننده برتر سنگ‌آهن در دنیا، نیز می‌گوید که مشتریان این شرکت در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن وضعیت بازار مسکن در چین از خرید اجتناب کنند. با این وجود این شرکت همچنان بر این باور است که رشد تقاضا برای سنگ‌آهن اندکی بیش از رشد عرضه آن در سال جاری باشد. سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس کالای دالیان ظرف ماه اکتبر کاهشی ۱۷ درصدی داشت؛ این در حالی بود که میزان افت بهای این محصول در ماه اکتبر ۲۰۲۲ برابر ۱۷.۷ درصد بود.

در این شرایط برخی فولادسازان چینی معتقدند که وضعیت بازار فولاد چین در ادامه سال ۲۰۲۳ به مراتب دشوارتر می‌شود. آوریل تا ژوئن به شکل سنتی زمان سنتی اوج‌گیری فعالیت ساخت‌وساز در چین است؛ اما عدم رشد فعالیت ساخت‌وساز متناسب با انتظار در این ماه باعث شده تا سنگ‌آهن از اواسط ماه آوریل وارد مسیر کاهش نرخ سنگینی شود. 

کد خبر 4133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =