کد خبر 4145
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸

مدیریت عرضه و تقاضا مانع رشد قیمت میلگرد شد

مدیریت عرضه و تقاضا مانع رشد قیمت میلگرد شد

روز گذشته، رینگ داخلی بورس کالا میزبان عرضه بیش از 244هزار تن میلگرد بود که نسبت به میزان عرضه ها در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه با رشد بیش از 100درصدی مواجه شد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ با وجود رقابت قیمتی بالا برای شمش فولاد در معاملات دوشنبه گذشته، افزایش چشمگیر میزان عرضه میلگرد در رینگ داخلی بورس کالا طی روز گذشته مانع وقوع التهاب در دادوستد این کالا شد.

همچنین کاهش بهای ارز در بازار آزاد در پی انتشار اخبار سیاسی و در نتیجه امید به افت قیمت محصولات فولادی در روزهای آتی را می توان از دیگر عوامل عدم استقبال خریداران از این محصول دانست.

در بازار جهانی نیز کاهش تقاضای چین در پی احتمال بروز رکود در بخش ساخت وساز به افت شدید قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی منجر شده است.

افزایش 100 درصدی حجم عرضه

در حالی که کارشناسان احتمال می دادند به دلیل رقابت قیمتی شدید برای شمش فولاد در بورس کالا طی دوشنبه گذشته، در روز چهارشنبه نیز معاملات با استقبال پرشور خریداران مواجه شود، رشد چشمگیر عرضه ها همراه با کاهش بهای ارز در بازار آزاد به دلیل انتشار اخبار سیاسی در نهایت به کاهش رقابت در این بستر معاملاتی منجر شد.

روز گذشته، رینگ داخلی بورس کالا میزبان عرضه بیش از 244هزار تن میلگرد بود که نسبت به میزان عرضه ها در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه با رشد بیش از 100درصدی مواجه شد.

به نظر می رسد سیاستگذار مصمم است با مدیریت عرضه و تقاضا و همچنین رشد عرضه، از وقوع التهاب در رینگ داخلی جلوگیری کند. اخیرا نیز وزارت صمت از رصد بیشتر و دقیق تر میزان عرضه و تقاضا خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرپرست وزارت صمت روز گذشته در نشستی اعلام کرد، با محدود کردن تقاضا در حوزه مواد اولیه و از طریق راهکارهایی همچون زمان بندی، قصد داریم تقاضا را در این حوزه مدیریت و شفاف کنیم.

رشد آرام قیمت ها ادامه دارد

در حالی که برتری عرضه بر تقاضا در این بستر معاملاتی از رخداد رقابت قیمتی و رشد قیمت تمام شده جلوگیری کرد، بررسی معاملات حاکی از افزایش حدود 7درصدی قیمت پایه میلگرد در رینگ داخلی بورس کالاست. چهارشنبه گذشته میلگرد با میانگین قیمتی معاملاتی 24هزار و 400تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. با این حال به دلیل نبود رقابت قیمتی، قیمت تمام شده این کالا با افزایش چشمگیری مواجه نشد و در سطح قیمتی 24هزار و 700تومان تا 25هزار و 600تومان معامله شد که با احتساب مالیات ارزش افزوده و هزینه کارمزد ارکان بورس به میانگین قیمتی حدود 27هزار تومان می رسد. بررسی قیمت های هفته جاری و گذشته نشان می دهد با اینکه رقابت قیمتی شدیدی وجود نداشت، به دلیل رشد قیمت پایه، بهای تمام شده میلگرد در معاملات روز گذشته با افزایش حدود 8درصدی مواجه شد.

در معاملات روز گذشته، میلگرد تنها محصولی نبود که با رشد نرخ پایه مواجه شد. بررسی قیمت ها حاکی از آن است که تیرآهن نیز با رشد بیش از 9درصدی قیمت پایه مواجه شد. همچنین سایر مقاطع طویل فولادی همچون نبشی و ناودانی افزایش نرخ را تجربه کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 4145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =