کد خبر 4169
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

صندوق بین‌المللی پول خبر از کاهش تورمِ ایران داد

صندوق بین‌المللی پول خبر از کاهش تورمِ ایران داد

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است با مؤثر واقع شدن اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی ایران، رشد نقدینگی در اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۳ نزولی شود و در حالی که رشد نقدینگی ایران در سال گذشته بالغ بر ۴۴ درصد بوده این رقم درسال‌جاری به ۳۸.۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۲۹.۵ درصد کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از ایلنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» با بررسی چشم‌انداز اقتصادی ۳۲ کشور منطقه از جمله ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که اقتصاد ایران در سال‌جاری میلادی به طور کلی روندی مثبت و رو به جلو داشته باشد و از ۱۲ شاخص مورد بررسی ۷ شاخص وضعیت بهتری در این سال نسبت به سال قبل داشته باشند.
برهمین اساس این مرجع جهانی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ افزایش و ذخایر ارزی ایران به ۲۳.۲ میلیارد دلار برسد. بر پایه برآوردهای این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲ درصدی را تجربه خواهد کرد. ایران در سال ۲۰۲۲ نیز رشد اقتصادی ۲.۵ درصدی داشته و متوسط رشد اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بالغ بر ۳ درصد بوده است.
در سال ۲۰۲۲ نیز با وجود تحریم‌ها ارزش تولید ناخالص داخلی ایران ۶۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز ۹۴ میلیارد دلار افزایش یافته بود.
صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد روند صعودی نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ معکوس شود و از ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۲.۵ درصد کاهش یابد.
همچنین این صندوق پیش‌بینی کرده است با مؤثر واقع شدن اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی ایران رشد نقدینگی در اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۳ نزولی شود و در حالی که رشد نقدینگی ایران در سال گذشته بالغ بر ۴۴ درصد بوده این رقم درسال‌جاری به ۳۸.۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۲۹.۵ درصد کاهش یابد.

کد خبر 4169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =