کد خبر 4178
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

پیش‌بینی قیمت ورق گرم در هفته جاری

پیش‌بینی قیمت ورق گرم در هفته جاری

 با توجه به عرضه مبارکه در هفته جاری احتمالا شاهد افزایش عرضه تجار در بازار خواهیم بود تا نقدینگی لازم برای خرید از بورس را فراهم کنند. این مساله باعث می‌شود تا رشد قیمتی در بازار ورق گرم طی هفته جاری محدود باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در نیمه اول هفته قیمت‌ها در بورس افزایشی بود.  عرضه شمش که هفته قبل تایید نشده بود مجدد عرضه شد و در همان قیمت‌ها تایید شد. در عرضه میلگرد هم محدودیت‌هایی تناژی افزایش یافته بود تا از رشد قیمت‌ها جلوگیری کنند. همچنین شرکت‌هایی که مدت‌ها بود در بورس عرضه نداشتند یا عرضه محدود داشتند مجدد در حال عرضه در بورس هستند.

 با توجه به عرضه مبارکه در هفته جاری احتمالا شاهد افزایش عرضه تجار در بازار خواهیم بود تا نقدینگی لازم برای خرید از بورس را فراهم کنند. این مساله باعث می‌شود تا رشد قیمتی در بازار ورق گرم طی هفته جاری محدود باشد. برای سایر بخش‌های بازار هم انتظار ما حفظ قیمت‌ها در سطوح فعلی است.

پیش‌بینی رشد قیمتی ورق گرم در هفته جاری

در تصویر فوق ارقام متوسط هفتگی تولید و متوسط هفتگی قابل عرضه بر حسب هزار تن است. معادل دلاری قیمت‌های بورس کالا با دلار بازار دوم نیما محاسبه شده است. متوسط هفتگی قابل عرضه بر اساس میزان تولیدات شش ماهه ابتدایی سال ١٤٠١ و کسر خود مصرفی تولیدکنندگان محاسبه شده است. در نظر داشته باشید که عرضه‌های ورق گرم به صورت ماهانه انجام می‌شود.

سودآوری زنجیره فولاد بر اساس اخرین قیمت های بورس کالا

پیش‌بینی رشد قیمتی ورق گرم در هفته جاری

پیش‌بینی رشد قیمتی ورق گرم در هفته جاری

در نمودار فوق تمام درصدها بر اساس نرخ شمش و هزینه تبدیل‌ها بر اساس گزارشات شرکت‌های بورسی محاسبه شده است. همچنین نرخ خرید سنگ‌آهن ۹ درصد نرخ شمش و نرخ شمش بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی برای انواع شمش بلوم و بیلت در بورس کالا در نظر گرفته شده است.

واگرایی در بازار جهانی و داخلی

همان طور که محاسبات نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون قیمت ورق گرم در بازار داخلی ۱۰ درصد رشد کرده است این در حالی است که قیمت ورق گرم CIS کاهش ۱۳ درصدی داشته است. البته باید رشد دلار را هم در نظر بگیریم که تنها ۷ درصد بوده است. به این ترتیب برایند رشد دلار و نرخ‌های جهانی افت ۶ درصدی قیمت‌های ریالی است در حالی که شاهد رشد ۱۰ درصدی نرخ‌های ریالی در بازار هستیم. شرایط برای شمش هم مشابه است. برایند نرخ‌های جهانی و رشد دلار، رشد ۲ درصدی نرخ‌های ریالی است درحالی که در این مدت نرخ شمش ۱۶ درصد رشد داشته است. 

پیش‌بینی رشد قیمتی ورق گرم در هفته جاری

بررسی جذابیت واردات و صادرات محصولات نهایی

پیش‌بینی رشد قیمتی ورق گرم در هفته جاری

در جدول فوق منظور از نرخ فروش تولیدکننده، نرخ معادل صادراتی برای تولیدکننده است. در واقع این نرخ نقطه بی‌تفاوتی تولیدکننده بین بازار داخلی و صادراتی است. در صورتی که نرخ فروش در بورس کالا بالاتر از این رقم باشد تولیدکننده تمایلی برای صادرات ندارد. این نرخ با مبنا قراردادن نرخ صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی محاسبه می‌شود. محاسبات بر مبنای دلار بازار دوم نیما انجام شده است. منظور از نرخ خرید بازرگان، نرخی است که با لحاظ نرخ‌های صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی و در نظر گرفتن حاشیه سود ۵ درصد برای بازرگان محاسبه شده است. این نرخ با فرض امکان خرید از بورس کالا و صادرات محصول محاسبه شده است

نرخ وارداتی با لحاظ هزینه‌های حمل، عوارض وارداتی و در نظر گرفتن ۵ درصد حاشیه سود بازرگان محاسبه شده است. برای ایجاد قابلیت مقایسه با نرخ‌های بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را در نظر نگرفتیم.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =