کد خبر 4195
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

تلاش برای افزایش روابط معدنی ایران و برزیل

تلاش برای افزایش روابط معدنی ایران و برزیل

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اهمیت تبادل تجارب حوزه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران و برزیل گفت: کشور برزیل دارای تکنولوژی روز در عرصه صنعت معدن بوده و اکنون برزیل به عنوان یک بازیگر جهانی در امر تولید و صادرات عمده کالاهای معدنی در جهان مطرح است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اخیراً حسین قریبی سفیر ایران در برزیل گفته است: برزیل صنعت پتروشیمی پیشرفته‌ای ندارد و منابع آن را هم ندارد. برزیل از واردکنندگان بزرگ گاز است و سال گذشته ۶ میلیارد دلار صرفاً واردات گاز کرده است. ۸۰ درصد کود شیمیایی موردنیاز برزیل از طریق واردات تامین می‌شود. ما باید تولیدکنندگان کود شیمیایی را به سمت تجارت هدایت کنیم تا هم تولیدکننده باشند و هم تاجر.

وی ادامه داد: برزیل سالانه ۸ تا ۱۰ میلیون تن در سال کود آوره وارد می‌کند. از سال ۲۰۱۹ ایران یکی از تامین‌کنندگان کود برزیل بوده و ظرفیت بالایی برای صادرات بیشتر است. تهاتر بین ایران و برزیل به خوبی انجام می‌شود و مدل تهاتری دو کشور یک مدل کم‌نقص است.

این موضوع نشان دهنده افزایش روابط ایران و برزیل است که می‌تواند به حوزه معدن و فولاد نیز افزایش یابد. بطوریکه عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اهمیت تبادل تجارب حوزه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران و برزیل گفت: کشور برزیل دارای تکنولوژی روز در عرصه صنعت معدن است و اکنون برزیل به عنوان یک بازیگر جهانی در امر تولید و صادرات عمده کالاهای معدنی در جهان مطرح است.

مهدیه رضایی دبیر کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در گفت وگو با سایت خبری آهن نیوز گفت: باتوجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معدنی برزیل، این بخش برای دولت برزیل همواره اهمیت داشته است. برزیل به مانند بسیاری از دولت‌های دیگر در آمریکای لاتین سیاست جایگزینی واردات را در دهه‌های 1970 و 1980 به کار گرفت که هدف آن ارتقای صنایع ملی و کاهش وابستگی به واردات بود. بدین ترتیب صنعت معدن خود را از طریق مشارکت فعال دولت ایجاد و توسعه داد. این تجربه فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و تجارب میان دو کشور است.

رضایی افزود: موضوع معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار اتاق مشترک ایران و برزیل قرار دارد و تلاش بر این است که در کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی درباره مسأله لجستیک این مهم به تصمیم‌گیری مناسب دست یابیم.

وی گفت: مسأله مسافت طولانی میان ایران و برزیل و ضرورت حمل دریایی از موضوعاتی است که باید برای ایجاد همکاری در حوزه تبادل محصولات معدنی و یا ماشین آلات صنعت معدن مورد بررسی و تسهیلات و همکاری‌های لازم جلب شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت کشور برزیل در این حوزه، به زودی کمیسیون معدن اتاق مشترک با همکاری خانه معدن ایران نیز راه‌اندازی می‌شود که ما نیز در کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی در کنار این دوستان برای تسهیل مسائل مرتبط با موضوعات لجستیک خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 4195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =