کد خبر 4282
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

سنگ آهن همچنان در طلسم

سنگ آهن همچنان در طلسم

نگرانی های مرتبط با تقاضا هم نتوانست به نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی تکانی وارد کند به گونه‌ای که در آخرین ارزیابی تنها با ۲۰ سنت افزایش به ۱۰۳.۰۵ دلار رسیده است، از طرفی در داخل نیز صادرکنندگان سنگ آهن از محدودیت دسترسی به اسکله و تاخیر در تامین کشتی گلایه دارند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نگرانی‌های مرتبط با تقاضا هم نتوانست به نرخ سنگ آهن تکانی وارد کند به گونه‌ای که در آخرین ارزیابی تنها با ۲۰ سنت افزایش به ۱۰۳.۰۵ دلار رسیده است.
داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد تعداد وام‌های جدید بانک‌های چین در ماه آوریل بسیار شدیدتر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش یافته است. در میان مجموعه‌ای از شاخص‌های نزولی که نگرانی‌هایی را در مورد از دست رفتن روند بهبود اقتصاد و اعمال فشار بر سیاست‌گذاران برای اعمال تدابیر حمایتی بیشتر ایجاد کرده است.
طبق گزارش‌ها، بسیاری از کارخانه‌های فولاد چین قیمت‌های خود را در بحبوحه ناامیدی از تقاضای فولاد در فصل اوج ساخت و سازها یعنی بهار کاهش داده‌اند.

عقب نشینی دولت چین از برنامه کاهش تولید فولاد این کشور در نیمه اول امسال عنوان شده که سیگنال مثبت به مصرف سنگ آهن و زغالسنگ چین می‌دهد! برنامه چین در کاهش تولید نیمه دوم سال ۲۰۲۳ همچنان برقرار است.
زغالسنگ فوب استرالیا با این خبر، صعودی شده و رشد ۲ درصدی به نرخ ۲۴۲.۹ دلار داشته است.
رشد قیمت مواد اولیه، می‌تواند به معنی کشیدن ترمز افت قیمت فولاد شرق آسیا و قیمت‌های صادراتی چین باشد که خبر خوبی برای صادرکنندگان فولاد ایران است. ضمن اینکه کاهش تولید فولاد چین در نیمه دوم سال، خود به‌عنوان محرک قیمت فولاد جهانی عمل خواهد کرد.

در ایران نیز محدودیت گازطبیعی و برق بروی فولادسازان عامل کاهش مصرف گندله کشور شده و محرک صادرات است.
صادرات انواع سنگ آهن کشور در ماه گذشته به ۱.۷۶ میلیون تن رسیده که بالاترین سطح تاریخ بوده و جهش ۶۲ درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۱ دارد. ارزش صادرات نیز بالغ بر ۱۷۶ میلیون دلار بوده که یک رکورد است.
حجم تقاضا برای محموله‌های صادراتی سنگ آهن به قدری اوج گرفته که باعث گلایه فولادسازان نواحی جنوبی کشور شده و کامیون و واگن کافی برای ارسال گندله و کنسانتره مورد نیاز فولادسازان داخلی محدود شده است.
صادرکنندگان سنگ آهن از محدودیت دسترسی به اسکله و تاخیر در تامین کشتی گلایه دارند.

سنگ آهن همچنان در طلسم

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =