کد خبر 4307
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴

پروژه نئوم عربستان، گردش در شهر رباتیک / از مجتمع تفریحی مجلل تا اسکی‌سواری

پروژه نئوم عربستان، گردش در شهر رباتیک / از مجتمع تفریحی مجلل تا اسکی‌سواری

پروژه نئوم شهری هوشمند و خطی که در عربستان سعودی در حال ساخت است به گونه ای طراحی شده است که هیچ خودرو، خیابان یا انتشار کربن نداشته باشد و انرژی آن کاملاً از انرژی های تجدید پذیر تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ پروژه «سعودی ویژن 2030»، «لاین، خط» بخشی از پروژه نئوم، یک بازسازی هوشمند 500 میلیارد دلاری از زمینی به مساحت 26500 کیلومتر مربع است که در انتهای شمالی دریای سرخ قرار دارد.

اینجا در استان تاریخی تبوک جایی است که گروهی از پروژه‌های بزرگ که مجموعاً شهر هوشمند نئوم را تشکیل می‌دهند، ساخته می‌شود. اینها شامل خلیج نئوم و فرودگاه نئوم‌بی و همچنین یک مجتمع صنعتی شناور به نام اکساگون (oxagon) در مساحت 6500 هکتار زمین قرار گرفته است.

 گستره توریسمی صنعتی نئوم با پروژه‌های مهمان‌نوازی بلندپروازانه‌ای از جمله اولین مرکز بزرگ اسکی در شبه‌جزیره عربستان سعودی و یک مجتمع تفریحی مجلل با سه هتل و یک اسکله تفریحی گسترده، همراه خواهد بود.

 یک شهر مدل جدید؟

با این حال، جواهری که در تاج نئوم وجود دارد، احتمالاً The Line است. وسعت آن 170 کیلومتر است و از شرق به غرب از ساحل دریای سرخ تا شهر تبوک امتداد خواهد داشت. طراحی منحصر به فرد آن دارای یک فضای بیرونی مرکزی است که از ساختمان آینه‌ای ساخته شده از فولاد کل شهر و تا ارتفاع 500 متر احاطه شده است که پس از تکمیل 9 میلیون ساکن را در خود جای خواهد داد.

 شهر نئوم که به‌عنوان جایگزینی برای سازه‌های سنتی شهری که از یک نقطه مرکزی که در همه جهات گسترش می‌یابند طراحی شده است، تنها 34 کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت و تمام نیازهای روزانه را در پنج دقیقه پیاده‌روی برای ساکنانش فراهم و با استفاده از یک سیستم ریلی پرسرعت ساخته شده از فولاد، که کل شهر را در چند دقیقه طی می‌کند.

  کریدور طبیعت با کربن صفر در بیابان

یکی دیگر از مزایای چیدمان منحصر به فرد شهر، کاهش تأثیر آن بر طبیعت و تنوع‌زیستی و کاهش کربن  است. این مدل منابع طبیعی یک منطقه را مانند یک پراکندگی سنتی تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، در عوض جریان‌های تنظیم‌شده برای آب و حیات وحش در سطح زمین شهر ادغام می‌شوند.

برای پروژه‌ای در این مقیاس تیم نئوم در حال بررسی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و کاهش زمان ساخت هستند. علاوه بر 100% قابل بازیافت بودن، فولاد سازه‌ای را می‌توان با دقت خارج از محل تولید کرد، که مونتاژ در محل را ساده می‌کند و روند ساخت و ساز را سرعت می‌بخشد.

ندمی النصر، مدیر اجرایی شهر نئوم عربستان گفته است: پروژه شهر نئوم سعودی میزبان بزرگترین پروژه هیدروژن سبز جهان است و انتظار می‌رود تولید آن با هزینه سرمایه گذاری ۶.۵ میلیارد دلار با ۶۵۰ تن انرژی ظرفیت تولید هیدروژن سبز ۶۵۰ تن را داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 4307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =