کد خبر 4360
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

صنایع فولادی قربانی اقتصاد معیوب صنعت برق / همایش‌های نمایشی و تصمیمات واقعی!

صنایع فولادی قربانی اقتصاد معیوب صنعت برق / همایش‌های نمایشی و تصمیمات واقعی!

سخنان مدیران ارشد دولتی در مصاحبه‌ها و پشت تریبون‌های همایش‌های متعددی که سال گذشته توسط انجمن‌های فولادی برگزار شد موید این بود که قرار است اتفاق جدیدی برای صنایع فولادی در تابستان امسال رقم بخورد اما اطلاعیه جدید توانیر نشان داد آخر قصه همان بود که بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ شرکت توزیع نیروی برق قرار است در سه ماه (خرداد، تیر و مردادماه) امسال برق صنایع سیمان و فولاد را براساس سه‌برنامه پیشنهادی سهمیه‌بندی کند. بر این اساس برق صنایع فولادی در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۱۱ تا ۲۳ محدود می‌شود. به این ترتیب، صنایعی که از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور همکاری کنند، با کاهش بار ۳۰ درصدی، صنایعی که از تاریخ اول تیرماه تا ۳۱ مردادماه همکاری کنند، با کاهش بار ۶۰ درصدی و نهایتا صنایعی که در بازه زمانی ۲۴ تیرماه تا ۲۴ مردادماه در این طرح قرار بگیرند، با کاهش بار ۹۰ درصدی مواجه خواهند شد.

 با تشکیل دولت سیزدهم انتظار می‌رفت روند اصلاح الگوی مصرف انرژی به ویژه در حوزه برق به طوری از سوی دولت کنترل شود که همانند سال‌های گذشته، دود مصائب قطع برق فقط به چشم صنایع فولادی نرود؛ سخنان مدیران ارشد دولتی در مصاحبه‌ها و پشت تریبون‌های همایش‌های متعددی که سال گذشته توسط انجمن‌های فولادی برگزار شد نیز موید این بود که قرار است اتفاق جدیدی برای صنایع فولادی در تابستان امسال رقم بخورد اما اطلاعیه جدید توانیر نشان داد آخر قصه همان بود که بود.
تنها نکته امیدوارکننده قطعی برق صنایع در تابستان امسال نسبت به سال‌های قبل، جدول زمان‌بندی است که قرار است محدودیت‌ها براساس آن و متناسب با فرآیند تولید مشترک انتخاب شود.

این اتفاق، قطعا آسیب‌های سنگینی به اقتصاد کشور زده و قیمت محصولات مهمی همچون میلگرد، ورق، آهن، سیمان و... را افزایش خواهد داد و به تبع آن افزایش تورم بخشی را به دنبال خواهد داشت. فعالان صنفی به ویژه در حوزه، سیمان، فولاد و پتروشیمی، این قطعی‌های گسترده را زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها معرفی کرده‌اند. چنان که برآورد می‌شود هر روز قطعی برق، بیش از چند صد هزار تن از میزان تولید فولاد کشور را کاهش دهد.

تاکنون آمار دقیقی درباره خسارت قطعی برق صنایع در تابستان ۱۴۰۱ اعلام نشده است، اما آن طور که مسوولان وزارت صمت می‌گویند در تابستان سال ۱۴۰۰ به دلیل قطعی‌های نامنظم و مکرر برق، صنایع بالغ بر هفت میلیارد دلار زیان دیدند. حالا با این رویه‌ای که دولت پیش گرفته است، باید منتظر ماند تا سال آینده نیز رکورد جدیدی در رکود تولید و خسارت‌های میلیاردی به ثبت رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 4360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =