کد خبر 4665
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

روند قیمتی میلگرد در هفته دوم خرداد/ جهش میلگرد ۱۲

روند قیمتی میلگرد در هفته دوم خرداد/ جهش میلگرد ۱۲

در هفته گذشته بیش‌ترین تغییرات قیمتی در میان میلگرد سایز ۱۲ بود که تغییرات آن ۲۶ هزار ۶۰۰ تومان تا ۳۰ هزار تومان بوده و میلگرد سایز ۱۶ هم به علت کمبود در بازار در اواخر هفته یک جهش قیمتی موقت داشت. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در طول هفته گذشته قیمت دلار همراه با نوسانات محدود و جزئی در کانال ۵۱ هزار تومانی کنترل شده و در اواخر هفته با ورود موقت به کانال ۵۰ هزار تومان مجدد با نرخ ۵۱ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد.

اتفاقات مثبت سیاسی از جمله سفر سلطان عمان به ایران و گزارش مدیرکل آژانس درباره مسایل پادمانی و برجامی ایران باعث ثبات نسبی دلار شده که بیشترین تاثیر را نیز این فاکتور در تغییرات قیمتی محصولات آهنی و فولادی دارد.
در این شرایط، دولت حساب زیادی در صادرات غیرنفتی و همچنین فولاد باز کرده و قصد دارد بازارهای صادراتی خود را توسعه دهد. البته چین با افزایش صادرات خود به خاورمیانه نگذاشته فولاد ایران، روسیه و ترکیه رشد داشته باشد اما این وضعیت تداوم نخواهد داشت و نهایتا تا یک ماه آینده بازار خود را اصلاح می‌کند.

از طرف دیگر با مشخص شدن اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه، کم کم بازارهای اقتصادی این کشور به ویژه بازار فولاد از وضعیت رکود شدیدی که به دلیل عدم اطمینان فعالان بازار درباره سیاست‌ها پیش آمده بود، خارج خواهند شد و به زودی آثار رونق این بازارها در منطقه و به ویژه ایران بیشتر نمایان خواهد شد.

به هر حال شرایط حاکم بر بازار در این روزها با ثبات نسبی قیمت‌ها همراه است طوری که در بازار آهن‌آلات نرخ اکثر کارخانجات میلگرد بدون تغییر و اکثر مقاطع فولادی کاهش یافت. بیش‌ترین تغییرات قیمتی این هفته در میان میلگرد سایز ۱۲ بود که تغییرات آن ۲۶ هزار ۶۰۰ تومان تا ۳۰ هزار تومان بوده و میلگرد سایز ۱۶ هم به علت کمبود در بازار در اواخر هفته یک جهش قیمتی موقت داشت. 

طبق نمودار زیر اکثر سایزهای میلگرد فروش رفته در هفته گذشته تقریبا ثبات قیمتی داشته و تغییراتی شدیدی نداشتند.

روند قیمتی میلگرد در هفته دوم خرداد/ جهش میلگرد ۱۲

البته در این میان با توجه به زمزمه‌هایی مبنی بر اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت برای طرح همسان‌سازی قیمت‌ها و تک نرخی شدن دلار، افزایش قیمت گندله و آهن اسفنجی در بورس و کرایه حمل پیش‌بینی می‌شود که این امر می‌تواند بهای محصولات فولادی مثل میلگردها را افزایش دهد.

هر چند با اعمال محدودیت برق صنایع از اواخر خرداد و اجرای برنامه‌های وزارت نیرو، همچنین محدودیت فروش اعتباری و احتمال افزایش نرخ دلار در آینده‌ای نزدیک به نظر می‌رسد این شرایط کاهشی در قیمت مقاطع فولادی خیلی پایدار نبوده و شرع شوک افزایشی به بازار در تابستان خواهد بود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =