کد خبر 4727
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

پیش‌بینی کسادی ورق گرم در بازارهای جهانی

پیش‌بینی کسادی ورق گرم در بازارهای جهانی

خریداران ورق گرم چین چندان به رشد قیمت‌ها در ماه ژوئن خوش‌بین نبوده و به نظر می‌رسد تقاضا در صنایع پایین دستی ضعیف است. در بازارهای شرق آسیا هم تقاضای ضعیف، قیمت ورق گرم را به شدت به قیمت اسلب نزدیک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، علی رغم افزایش انتظارات در بازار به واسطه اعلام سیاست‌های حمایتی دولت چین، جو بازار با انتشار امار PMI چین منفی شد.

در چین PMI تولید (Caixin) در ماه می ۵۰.۹ گزارش شد که ۱.۴ واحد بالاتر از ماه آوریل است. این آمار البته بر خلاف داده‌های مرکز ملی آمار چین است که PMI تولید کشور در ماه می را ۴۸.۸ واحد اعلام کرده که نسبت به سطح ۴۹.۲ واحدی اوریل پایین‌تر است. با توجه به گستردگی بیشتر نمونه مورد استفاده در شاخص مرکز ملی آمار چین تحلیل‌گران وزن بیشتری به این شاخص می‌دهند.

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

با این حال قیمت سنگ اهن افزایش یافت زیرا برخی از کارخانه‌ها که پیش از این به دلیل تعمیرات تولید خود را متوقف کرده بودند مجدد وارد مدار شدند. همچنین تداوم کاهش قیمت کک باعث شده تا حاشیه سود تولید مناسب باشد و تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای کاهش تولید نداشته باشند.

رشد قیمت سنگ اهن که ناشی از افزایش تولید فولاد بوده نمی‌تواند نشانه چندان مثبتی تلقی شود. زیرا افزایش تولید در شرایطی که بازار از نبود تقاضا رنج می‌برد بیش از پیش بر قیمت‌ها فشار وارد خواهد کرد.

خریداران ورق گرم چین چندان به رشد قیمت‌ها در ماه ژوئن خوش بین نیستند. به طور کلی در ماه ژوئن تقاضا در صنایع پایین دستی ضعیف است. در بازارهای شرق آسیا هم تقاضای ضعیف باعث شده تا قیمت‌های ورق گرم به شدت به قیمت اسلب نزدیک شود. در حالی که قیمت اسلب در شرق اسیا حدود ۵۶۰ دلار بر تن است ورق گرم چین در بازار ویتنام ۵۴۰ دلار پیشنهاد می‌شود. این موضوع که قیمت ورق به پایین‌تر از قیمت اسلب رسیده نشان دهنده ضعف شدید در بازار است.

در اروپا هم اوضاع مشابهی حاکم است. در بازار ورق گرم انتظارات کاهشی است.

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشان‌گر فاصله قیمتی بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

در بازار میلگرد هم کارخانه‌ها در مقابل کاهش بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کنند زیرا قیمت‌های جاری، کارخانه‌ها را به مرز زیان‌دهی رسانده است‌. در طرف مقابل خریداران هم تمایلی به خرید ندارند زیرا انتظار دارند قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد. توزیع کنندگان فولاد نیز بر خالی کردن موجودی انبارهای خود متمرکز هستند.

بنا بر پیش‌بینی فست مارکت احتمالا قیمت قراضه امریکا در ماه ژوئن ۱۳ درصد کاهش را تجربه کند. ۶۳ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی این شرکت انتظار کاهش قیمت‌ها در ماه ژوئن نسبت به ماه می را دارند. در حالی که ۲۹ درصد معتقدند بازار یک روند ساید خواهد داشت. تقاضای ضعیف عامل اصلی این پیش بینی نزولی است.

 در ترکیه با کاهش ارزش لیر مشکل نقدینگی برای برخی خریداران قراضه ایجاد شده است و همین امر سبب کاهش تقاضا برای قراضه گشته است.

قراضه و شمش CIS

در نمودارزیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای این که تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است.
خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است. ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمتی از این ضریب استفاده شده است.

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

کسادی بازار ورق گرم در بازارهای جهانی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =