کد خبر 4846
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
ورق گرم ارزان می‌شود؟

با توجه به قیمت حدود ۳۵ هزار تومانی ورق گرم و افت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان به علاوه روند نزولی قیمت‌های جهانی احتمالا باید منتظر کاهش قیمت ورق گرم در بازار باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته گذشته در بورس کالا تغییرات ریالی در اکثر محصولات محدود بود به طوری که شمش ۱۱۰ تومان افزایش قیمت و میلگرد ۲۰ تومان کاهش قیمت داشت. اما تغییرات تیرآهن قابل توجه بود و کاهش قیمت حدودا ۱۰۰۰ تومانی را در این محصول شاهد بودیم. به طور کلی انتظار داریم بازار میلگرد نسبت به تیرآهن باثبات‌تر باشد و کلیت بازار هم حداقل برای هفته پیش رو راکد باشد.

ورق گرم ارزان می‌شود؟

در جدول فوق ارقام متوسط هفتگی تولید و متوسط هفتگی قابل عرضه بر حسب هزار تن است. معادل دلاری قیمت‌های بورس کالا با دلار بازار دوم نیما محاسبه شده است. متوسط هفتگی قابل عرضه بر اساس میزان تولیدات شش ماهه ابتدایی سال ١٤٠١ و کسر خود مصرفی تولیدکنندگان محاسبه شده است. در نظر داشته باشید که عرضه‌های ورق گرم به صورت ماهانه انجام می‌شود.

در هفته جاری عرضه ورق گرم را در پیش داریم. با توجه به قیمت بازار حدود ۳۵ هزار تومانی ورق ۲ و افت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان به علاوه روند نزولی قیمت‌های جهانی احتمالا باید منتظر کاهش قیمت ورق گرم در بازار باشیم. برای قیمت در بورس کالا هم انتظار ثبت قیمت‌هایی بالاتر از عرضه قبلی را نداریم.

سودآوری زنجیره فولاد بر اساس آخرین قیمت‌های بورس کالای ایران

ورق گرم ارزان می‌شود؟

ورق گرم ارزان می‌شود؟

در نمودار فوق تمام درصدها بر اساس نرخ شمش و هزینه تبدیل‌ها بر اساس گزارشات شرکت‌های بورسی محاسبه شده است. همچنین نرخ خرید سنگ‌آهن ۹ درصد نرخ شمش و نرخ شمش بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی برای انواع شمش بلوم و بیلت در بورس کالا در نظر گرفته شده است.

بررسی جذابیت واردات و صادرات محصولات نهایی

ورق گرم ارزان می‌شود؟

در جدول فوق منظور از نرخ فروش تولیدکننده نرخ معادل صادراتی برای تولیدکننده است. در واقع این نرخ نقطه بی‌تفاوتی تولیدکننده بین بازار داخلی و صادراتی است. در صورتی که نرخ فروش در بورس کالا بالاتر از این رقم باشد تولیدکننده تمایلی برای صادرات ندارد. این نرخ با مبنا قراردادن نرخ صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی محاسبه می‌شود. محاسبات بر مبنای دلار بازار دوم نیما انجام شده است.

منظور از نرخ خرید بازرگان، نرخی است که با لحاظ نرخ‌های صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی و در نظر گرفتن حاشیه سود ۵ درصد برای بازرگان محاسبه شده است. این نرخ با فرض امکان خرید از بورس کالا و صادرات محصول محاسبه شده است . 

نرخ وارداتی با لحاظ هزینه‌های حمل، عوارض وارداتی و در نظر گرفتن ۵ درصد حاشیه سود بازرگان محاسبه شده است. برای ایجاد قابلیت مقایسه با نرخ‌های بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را در نظر گرفته نشده است.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =