کد خبر 5172
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴

بازار سهام ۲۹ روز است که حال خوشی ندارد

بازار سهام ۲۹ روز است که حال خوشی ندارد

۲۹ روز است که بازار حال خوشی ندارد و در این مدت حدود ۶‌درصد از شاخص‌کل کاسته شد.

به گزارش آهن نیوز؛ بازار سهام چهارمین روز از هفته آخر معاملاتی خرداد ماه را همچون روزهای گذشته با بی‌حالی و کم‌رمقی دنبال کرد، به‌طوری‌که در ساعات ابتدایی روز نماگرهای سهامی کورسوی امید سرمایه‌گذاران را بر باد دادند و فشار عرضه تا حدی بر بازار غالب شده‌بود، با این وجود در ساعات پایانی روز گروه پالایشی‌ها کمر همت را بستند و تصمیم گرفتند جور باقی گروه‌ها را هم به دوش بکشند و یک تنه بازار را از سقوط به دره‌های هولناک بازدارند.

روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای ۱۳/ ۰‌درصد افزایش یافت و به سطح ۲میلیون و ۱۶۶‌ هزار واحدی رسید. شاخص‌کل هموزن نیز با رشد ۱۲/ ۰‌درصدی بر قله ۷۳۸‌هزارواحدی ایستاد.

شاخص‌کل فرابورس نیز ترجیح داد روز بی‌فایده‌ای نداشته باشد و با ۰۱/ ۰‌درصد افزایش بر فراز سطح ۲۷‌هزارواحدی قرار بگیرد. پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و فولادمبارکه اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر روی بازار بورس گذاشتند.

همچنین سه نماد شهر، خودرو و خساپا سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد فرود و الماس و دی، سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

در این بین براساس اخبار منتشرشده قرار است در یک همکاری بین بازار بیمه و سرمایه، به‌زودی اوراق بیمه اتکایی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای منتشر شود که به این ترتیب می‌توان شاهد پوشش بخشی از ریسک بازار سرمایه به وسیله بازار بورس باشیم.

در این میان احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار گفت: به‌نظر می‌رسد بازار روزهای فرسایشی کم‌رمقی را پشت‌سر می‌گذارد و با توجه به نبود نقدینگی و رکودی که در سایر بازارهای موازی در جریان است، سرمایه‌گذاران در حال‌حاضر کمی محتاطانه عمل می‌کنند و علاوه‌بر بازار سرمایه، بازار ارز را نیز به‌دقت زیرنظر گرفتند.

در این میان با توجه به اینکه نرخ اوراق‌بدهی کماکان بالا است و شاهد فروکش‌کردن نسبی انتظارات تورمی در روزهای گذشته بودیم، در مقطع کنونی به دلیل اینکه متغیرهای کلان از سردرگمی مزمنی رنج می‌برند و بازار ارز نیز چشم به اتفاقات سیاسی دوخته است، نقدینگی سرگردان ترجیح می‌دهد در سپرده‌های بانکی، اوراق‌بدهی و صندوق‌های درآمد ثابت برای مدتی هرچند کوتاه فریز شود.

با توجه به قیمت‌های حال‌حاضر بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به خرید سهام در قیمت‌های بالا ندارند و با درنظر گرفتن نرخ اوراق ۲۷‌درصدی و با توجه به آرامشی که در بازارهای موازی حاکم شده و بازار برای ارز نیمایی روند افزایشی متصور نیست، به‌نظر می‌رسد قیمت سهام به لحاظ P/ E در محدوده ۵ تا ۶ قرار دارد و این محدوده می‌تواند محدوده به نسبت جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد.

همچنین با توجه به نزدیک‌شدن بازار به فصل مجامع تا پایان تیرماه بازار چشم انتظار گزارش‌های سه‌ماهه می‌ماند و می‌توان برای سه‌ماهه دوم سال‌جاری روزهای خوشی را پیش‌بینی کرد.

همچنین کامل ابراهیمیان، کارشناس بازار سرمایه اوضاع بازار را بدین صورت تشریح کرد: در روزهای گذشته شاهد انتشار گزارش‌های شرکت‌های مختلف بودیم و گروه خودرویی آخرین گروهی بود که گزارش آن در کدال نشست.

روز گذشته پس از کمرنگ‌شدن فضای غبارآلود بازار سرمایه به دلیل انتشار صورت‌های مالی گروه خودرویی، رفته‌رفته اثر این جو ناخوشایند در بازار کاهش پیدا کرد و شرایط پایدارتری در این گروه از بازار حاکم شد.

در این میان در گروه پالایشی‌ها شاهد مثبت‌شدن سهام پالایشی بودیم که می‌توان دلیل آن را زمزمه تغییر نرخ ارز پالایشی‌ها دانست که می‌تواند تاثیر مثبتی بر سودآوری این صنعت داشته باشد.

در این روزها اکثر شرکت‌ها خود را برای فصل مجامع آماده می‌کنند و به‌نظر می‌رسد روند بازار بعد از فصل مجامع مشخص‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اصلاح حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصدی بازار در یک و نیم ماه گذشته، در سه‌ماهه دوم شرایط بهتری را بتوان برای بازار متصور بود.

در پایان احسان رضاپور، کارشناس بازار درباره اوضاع کنونی بازار سرمایه گفت: در ماه‌های گذشته به دلایل مختلفی چون انتشار اخبار مثبت بین‌المللی و تغییرات نرخ ارز و انتشار صورت‌های مالی نه‌چندان جذاب گروه خودرویی شاهد رکود نسبی در بازار سرمایه و افزایش موج بدبینی‌ها نسبت به بازار بورس در کوتاه‌مدت بودیم، از این‌رو این اتفاقات موجب شد سرمایه‌گذاران برای حضور کوتاه‌مدت در بازار دلسرد شوند و کوچ نقدینگی از بازار به بخش‌های دیگر از جمله صندوق‌های درآمد ثابت رقم بخورد.

در این میان با توجه به اینکه بازار از کمبود نقدینگی و کسری منابع فعال رنج می‌برد موجب‌شده‌است بازار نتواند از صورت‌های مالی به نسبت جذاب برخی شرکت‌ها استفاده کند.

در حال‌حاضر با توجه به فروکش‌کردن اثرات هیجانی ناشی از نوسانات نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود ‌بار منفی تحمیل شده به بازار کاهش پیدا کند و با درنظر گرفتن اینکه فصل مجامع شرکت‌ها را پیش‌رو داریم، می‌توان انتظار داشت بازار در سه‌ماهه دوم سال‌ روند مشخص‌تری به خود بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 5172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =