کد خبر 5221
۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

روند تغییرات قیمتی آهن و میلگردِ بازار آزاد در خرداد ۱۴۰۲+نمودار

روند تغییرات قیمتی آهن و میلگردِ بازار آزاد در خرداد ۱۴۰۲+نمودار

در بازار داخلی روند نوسانات قیمت آهن‌آلات، اوضاع بازار را در خرداد ماه آرام نشان می‌دهد، در طول این ماه اغلب معاملات به صورت توافقی انجام شده و شرایط به نفع متقاضی مصرف بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در طول یک ماهه خرداد ۱۴۰۲ نرخ دلار نقدی در بازار با قیمت  ۵۲ هزار و ۹۵ تومان در اول خرداد شروع و روی ۴۹ هزار و ۸۸۰ تومان بسته شد که نشان از افت ۴/۳ درصدی یعنی معادل کاهش ۲ هزار و ۳۰۰ تومانی آن دارد.

در بازار داخلی روند نوسانات قیمت آهن‌آلات، اوضاع بازار را در خرداد ماه آرام نشان می‌دهد، در طول این ماه اغلب معاملات به صورت توافقی انجام شده و شرایط به نفع متقاضی مصرف بود. نوسانات جزئی افزایشی در ابتدای ماه بیشتر مربوط به افزایش قطعی ۳۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل آهن در پی ابلاغیه سازمان راهداری و حمل و نقل مبنی بر افزایش ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل کالا، مربوط می‌شد.

همچنین در طول ماه صحبت‌ها در مورد امکان شروع گفتمان در مورد برجام شدت گرفت و منجر به کاهش قیمت ارز شد که در نهایت بازار میلگرد را هم با روند کاهشی همراه کرد، ضمن آنکه تقاضای آن بسیار محدود شد. بررسی نمودار روند قیمتی میلگرد در طول خرداد در بازار آزاد نیز نشان می‌دهد که نرخ میلگرد سایزهای ۱۲ و ۱۴، با ثبات قیمت نسبی همراه با شیب ملایم کاهش به سمت پایان ماه بوده است. طوریکه میلگرد ۱۲ ذوب آهن اصفهان بین ۲۹ هزار تومان تا ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان در نوسان بوده است.

روند تغییرات قیمتی آهن و میلگردِ بازار آزاد در خرداد ۱۴۰۲

طبق بررسی فاکنورهای مؤثر بر قیمت آهن‌آلات در بازار آهن در ماه خرداد به طور کلی دولت به شدت در پی کنترل قیمت محصولات آهنی بوده و همین دلیل روی قیمت و حجم عرضه تیرآهن، میلگرد و ورق فشار آورد. این در حالی‌ است که قیمت محصولات معدنی بخصوص گندله هفته اخر اردیبهشت در بورس افزایش یافت. در واقع دولت در حال نزدیک کردن فاصله قیمت مواد اولیه با محصول در بورس کالا بود. 

از جمله دیگر فاکتورها در بازار داخلی اطلاعیه سهمیه برق صنایع فولاد و سیمان در سه سناریوی پیشنهادی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور بود.

در اواسط ماه اتفاقات مثبت سیاسی از جمله سفر سلطان عمان به ایران و گزارش مدیرکل آژانس درباره مسایل پادمانی و برجامی ایران باعث ثبات نسبی دلار شده که بیشترین تاثیر را بین این فاکتورها در تغییرات قیمتی محصولات آهنی و فولادی دارد. طوریکه تیرآهن در طول ماه روند کاهشی خود را همراه با ثبات و کاهش نرخ ارز حفظ کرد البته البته تلاشقیمت‌های اعلامی این محصول از طرف شرکت‌ها روی حفظ قیمت تیرآهن در کانال رقابتی بازار هم دلیل بر تداوم کاهش نرخ این محصولات خصوصا در بخش کیلویی بی‌تاثیر نبود.

بررسی نودار تغییرات قیمت تیرآهن در بخش کیلویی که در تصویر زیر نیز مشخص است، روند روبه کاهشی را مشابه قیمت میلگرد اما با کمی شیب تندتر نشان می‌دهد طوری که برای سایز ۱۴ این محصول قیمت‌ها از بیشترین به کمترین ۲۷ هزار و ۲۰۰ تا ۳۳ هزار و ۸۰۰ تغییر کرد که نشان از افت ۲۴ درصدی یعنی معادل کاهش ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی آن دارد.

روند تغییرات قیمتی آهن و میلگردِ بازار آزاد در خرداد ۱۴۰۲

روند تغییرات قیمتی آهن و میلگردِ بازار آزاد در خرداد ۱۴۰۲

بنابر بررسی آهن‌نیوز، به نظر می‌رسد در صورتی که توافق‌های سیاسی صورت پذیرد و جریان ارز به سمت ایران شکل بگیرد انتظار این است که قیمت دلار کاهش یابد. دست اندرکاران امیدی به افت جدی قیمت ارز ندارند چون باعث سقوط بازار سهام و به دنبال آن کاهش صادرات ایران خواهد شد. ورود ارز به سمت ایران باعث می‌شود که دولت بدهی‌هایش را به سیستم بانکی بپردازد در نتیجه توان بانک‌ها برای وام دهی افزایش خواهد یافت.

اما فعلا که با شروع تیر ماه قیمت دلار مجدد وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شده و نرخ آهن‌آلات را رو به افزایش برده است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =