کد خبر 5679
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

تولیدکنندگان فولاد در بلاتکلیفی بازار

تولیدکنندگان فولاد در بلاتکلیفی بازار

بازار فولاد این روزها در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد که این امر تولیدکنندگان را نیز بلاتکلیف کرده است. موضوع محدودیت انرژی، روی کار آمدن وزیر جدید در سکانداری وزارتخانه صمت و نبود تقاضا مهم‌ترین عوامل این بلاتکلیفی به‌شمار می‌روند.

به گزارش آهن نیوز؛ مجید سعیدیان، مدیرعامل فولاد خرمدشت درباره وضعیت تولید و بازار این روزهای فولاد عنوان کرد: در تابستان سال جاری با چند موضوع روبه‌رو هستیم که بازار را در رکود و به نوعی بلاتکلیفی قرار داده است؛ از یکسو تولیدکنندگان با محدودیت انرژی روبه‌رو هستند، از سوی دیگر حدود یک ماه و نیم است که به نوعی وزیر صنعت، معدن و تجارت نداریم، هرچند وزیر جدید منصوب شده، اما هیچ برنامه خاصی از سوی این وزارتخانه اعلام نشده و این موضوع به بلاتکلیفی بازار و صنعتگران بیشتر دامن زده است.

سعیدیان در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع مهم مساله صادرات و بازگشت ارز به دولت است؛ دولت تولیدکنندگان و صادرکنندگان را مجبور به تعهد ارزی با نرخی کمتر از ارز آزاد کرده و همین امر خود باعث کاهش و محدود شدن صادرات در زمینه فولاد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تقاضا در بازار چگونه است، عنوان کرد: این روزها تقاضا متاثر از بلاتکلیفی وضعیت صنعت به دلایلی که برشمردم، قرار دارد. وقتی تولیدکنندگان بلاتکلیف هستند، پیمانکاران نیز بلاتکلیف خواهند بود، چراکه پیمانکاران و خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها اقدام به خرید نمی‌کنند، زیرا حدود یک ماه است که قیمت محصولات فولادی روند نزولی به خود گرفته است.

البته در روزهای اخیر بازار به یک ثباتی رسیده، اما همچنان خریداران نمی‌دانند که این ثبات پایدار خواهد بود یا نه، یا ممکن است مجدد قیمت‌ها کاهش پیدا کند؛ در کل بازار در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد و همین موضوع سبب حاکم شدن رکود بر بازار شده است.

مدیرعامل فولاد خرمدشت در ادامه یادآور شد: در این روزهای گرم تابستان که اوج فصل ساخت‌وساز باید باشد، شاهد رکود این بازار هستیم. در بسیاری از مناطق تهران شاهد هیچ نوع ساخت‌وسازی نیستیم، زیرا با توجه به قیمت زمین و قیمت تمام‌شده دیگر ساخت‌وساز صرفه اقتصادی ندارد، چرا که فرآیند ساخت‌وساز نیاز به زمان دارد و با توجه به قیمت‌ها و تورم و زمانی که به این موضوع می‌خورد، نمی‌تواند همراه با سود اقتصادی باشد.

سعیدیان در پاسخ به این پرسش که سرانجام مسکن ملی که می‌توانست سبب رونق در این بازار شود به کجا رسید، عنوان کرد: طرح مسکن ملی بستگی به اقدام پیمانکاران دارد. دولت مدعی شد که زمین می‌دهد تا پیمانکاران ساخت‌وساز انجام دهند. با توجه به این موضوع که تقاضایی در بازار نیست نشان می‌دهد که اتفاق خاصی هم از کانال دولت و هم از کانال بخش خصوصی در این بازار نیفتاده است.

فولاد به صورت یک ساله قیمت‌گذاری شود بر این اساس می‌توان به‌درستی برنامه‌ریزی داشت. تولیدکنندگان دارای یک حاشیه سود هستند اگر قیمت مواد اولیه پنج برابر هم شود، تولیدکننده تولید خواهد کرد و سود آن را به دست خواهد آورد، اما مساله این است که هر اندازه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند توان خرید آنها کاهش می‌یابد و قدرت خرید مواد اولیه نیز کم می‌شود.

مدیرعامل فولاد خرمدشت در پاسخ به این پرسش که تولیدکننده‌ها همواره از قیمت‌گذاری دولتی ناراضی هستند، عنوان کرد: در هر صورت دولت قیمت‌گذاری می‌کند، اما حدود یک ماه است که روند قیمت‌گذاری کاهشی شده است برای نمونه شمش و میلگرد در ابتدای سال روند افزایشی داشتند، اما حدود یک ماه است که با کاهش قیمت مواجه شده‌اند، درحالی‌که می‌تواند قیمت‌ها را به ثبات برساند، اما به نظر می‌رسد دولت از این نوسان‌ها بهره‌مند می‌شود و از این‌روست که قیمت‌ها را ثابت اعلام نمی‌کند تولید فولاد در کشور ما ارزبری پایینی دارد و تولید ما مازاد بر صادرات نیز است، پس به راحتی می‌توانیم قیمت‌گذاری ثابتی داشته باشیم.

سعیدیان در ادامه توضیح داد: فولاد یکی از مواد استراتژیک برای ساخت‌وساز، لوازم خانگی و خودرو در داخل کشور به‌شمار می‌رود، اگر دولت برای این ماده استراتژیک به درستی پایه‌ریزی کند، صنایع پایین‌دستی بسیاری می‌توانند در بازار روی ثبات حرکت کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به عنوان تولیدکننده فولاد چه انتظار و توقعی از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارید، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه است که وزیر جدید در این سمت منصوب شده‌اند، اما با توجه به این موضوع که در هیچ جا مصاحبه‌ای انجام نداده یا اعلام برنامه نکرده است، نشان می‌دهد وزیر در حال تحلیل موضوع است که دستورالعمل یا مصوبات بی‌ربط صادر نکند؛ البته پیش از این شاهد بودیم که هفته‌ای یک مصوبه صادر و پس از مدت کوتاهی لغو می‌شد که این اقدامات نشان‌دهنده آن بود که کار کارشناسی روی آن مصوبات انجام نمی‌گرفت. البته باید در نظر داشت که هم اکنون بازار در بلاتکلیفی است.

انتظارات از وزیر جدید صمت

مدیرعامل فولاد خرمدشت افزود: نخستین انتظار ما از وزیر جدید این است که محصولاتی که در داخل تولید می‌شود و دولت به آن اشراف دارد را به صورت ثابت و یک ساله قیمت‌گذاری کند و آن را ثابت نگه دارد. این موضوع برای مردم هم مفید خواهد بود، چراکه از ثبات قیمت‌ها با خبر هستند و به راحتی می‌توانند خرید کنند. همچنین دولت باید جلوی بازارسازی را بگیرد، البته کسی غیر از دولت نمی‌تواند در فولاد بازارسازی کند، زیرا ۹۰ درصد فولاد دست دولت است، بنابراین اگر دولت بازارسازی کند، خودش مقصر است، اما اگر بخش خصوصی بازارسازی کند باید جلوی آن را بگیرد، هرچند با توجه اینکه بخش عمده‌ای از صنعت فولاد در دست دولت است، این اتفاق از سوی بخش خصوصی روی نمی‌دهد.

سعیدیان تاکید کرد: در ثبات قیمت‌هاست که تولیدکننده می‌داند مواد اولیه را باید به چه قیمتی خریداری کند و محصول خود را به چه قیمتی بفروشد. وی افزود: انتظار دوم ما از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در زمینه صادرات است، زمانی که ما ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داریم که ۱۵ میلیون تن آن به مصرف داخلی می‌رسد، بنابراین ضروری است که ۱۵ میلیون تن دیگر آن را صادر کنیم، بنابراین دولت باید موانع صادراتی را بردارد، زیرا صادرات سبب ارزآوری می‌شود.

در زمینه بازگشت ارز نیز دولت باید با تولیدکنندگان راه بیاید، برای نمونه تولیدکننده می‌تواند ارز خود را به کسی بدهد که برای تهیه مواد اولیه نیاز به ارز دارد؛ اما اینکه صادرکننده مجبور شود که ارز خود را به بازار متشکل و بازار نیمایی به قیمت بانک مرکزی و ارزان‌تر از قیمت آزاد بفروشد، سبب کاهش انگیزه صادراتی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =