کد خبر 5735
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱

حذف دلالان و محتکران با خرید میلگرد سهمیه‌ای

حذف دلالان و محتکران با خرید میلگرد سهمیه‌ای

دولت علاوه بر امکان خرید محصول میلگرد برای کدهای حقوقی، امکانی فراهم آورده که از طریق آن خرید میلگرد سهمیه‌ای در بازار بورس کالا با استفاده از پروانه ساختمانی برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند میسر گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، یکی از راه‌های کنترل قیمت محصولات در بازار توسط دولت، ارائه محصولات در بازار بورس کالا است. در میان محصولات پرکاربرد و اساسی که به مصرف عامه مردم نیز رسیده و جز اصلی ساخت و ساز مسکن در کشور است عرضه میلگردی است که در بازار بورس کالا ارائه می‌شود.

باید در نظر داشت میلگردی که در بورس کالا عرضه می‌شود یک تفاوت قیمت قابل توجهی با محصول موجود در بازار آزاد دارد، همین باعث می‌شود که دولت بتواند قیمت‌ها را کنترل کرده و نسبت به تنظیم بازار اقدام کند. براین اساس دولت علاوه بر امکان خرید این محصولات برای کدهای حقوقی، امکانی فراهم آورده است که از طریق آن خرید میلگرد سهمیه‌ای در بازار بورس کالا با استفاده از پروانه ساختمانی برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند میسر گردد. همچنین با این اقدام حذف تقاضای کاذب از بازار و کوتاهی دست دلالان و محتکران از بازار امکان‌پذیر شده و این کالای اساسی به دست مصرف کننده واقعی برسد.

البته که استفاده از این مزیت یک سری شرایطی دارد که باید الزامات آن توسط خریدار فراهم گردد. 

لازم به ذکر است که در صورت استفاده از این روش به ازای هر متر مربع، ۵۰ کیلوگرم میلگرد را می‌توان از بازار بورس خریداری کرد.

به صورت معمول در خرید میلگرد از بورس میلگرد، حداقل میزان خرید باید ۲۰ تن یعنی یک ظرفیت باشد اما اگر بخواهیم از این روش استفاده کنیم و میلگرد سهمیه‌ای با پروانه ساختمانی بگیریم باید حداقل متراژ پروژه هزار متر باشد که با توجه به آن به ازای هر متر ۵۰ کیلوگرم، ۵۰ تن حداقل خرید ما برای استفاده از این روش خواهد بود.

همچنین به جهت این که خرید از بورس انجام می‌شود طبعا باید گارگزار بورس و کد بورسی توسط خریدار مشخص باشد.

یکی دیگر از شرایطی که باید در نظر گرفته شود زمان ارائه میلگرد در بورس کالا است که چهارشنبه ساعت ۱۰:۳۰ صبح است.

خریداران باید توجه داشته باشند درصورتی که پس از خرید، اگر بعد از ۱۰ روز کاری که از ثبت سفارش گذشته باشد و مبلغ خریدی که انجام شده تسویه حساب نشود، این خرید کنسل شده اما باید هزینه‌های مربوط به کارگزاری پرداخت شود. 

لازم به ذکر است که با توجه به این که میزان حداقل خرید حدود ۵۰ تن است و مبلغ قابل توجهی اختلاف قیمتی بین نرخ آن در بازار بورس و آزاد وجود دارد بنابراین می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد بررسی خریداران و صرفه جویی در هزینه‌ها باشد.

یکی از راهکارهای توزیع سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان در سراسر ایران این است که خریداران باید درخواست‌های خود را به اتحادیه فروش آهن آلات در ۳۱ استان ارائه کنند. خریدارانی که دارای مدارک لازم برای دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان هستند مصالح مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد. تعاونی‌های خرید و فروش آهن آلات با در دست داشتن معرفی‌‎نامه اتحادیه آهن می‎‌توانند میلگرد مورد نیاز مردم را تامین کنند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =