کد خبر 5748
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰

بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد/ احتمال انتقال سرمایه به سهم های کوچک

بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد/ احتمال انتقال سرمایه به سهم های کوچک

بازار چند هفته‌ای است که حال و روز چندان خوشی ندارد. چنان‌که به‌نظر می‌رسد یار دل‌انگیز بازار روزها است که رخت از میان بر بسته و عاشق دل‌خسته را سخت در انتظار خویش قرار داده‌است. کودک نهفته در درون بازار نزدیک به ۷۲ روز است که بهانه‌گیری را رها نکرده و گریه‌کنان به این طرف و آن‌طرف می‌دود.

به گزارش آهن نیوز؛ روز گذشته هفتمین روز متوالی بود که بازار روندی منفی داشت.

روز یکشنبه شاخص‌کل بورس تهران با افت حدود ۵۰‌ هزارواحدی همراه بود؛ در واقع کاهش ارتفاع حدود ۴/ ۲‌ درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی رخ‌ داد که این شاخص تا یک قدمی سطح ۲‌میلیون‌واحدی پیشروی کرده و تا رسیدن به آن حدود ۲۱‌هزار واحد فاصله دارد، بااین‌حال شاخص‌کل هموزن وضعیت بهتری در یک هفته گذشته از خود ثبت کرده و روزهای نوسانی را برخلاف دماسنج اصلی بازار در طول یک هفته گذشته داشته‌است.

این نماگر نیز روز گذشته حدود ۶۸/ ۲‌درصد ریزش داشت و در محدوده ۷۰۸‌هزار و ۴۹۵‌واحدی آرام گرفت.

سه نماد «فارس»، «فولاد» و «شستا» بیشترین تاثیر بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «کگهر» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشتند، همچنین «کتوسعه»، «دی» و «فرود» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار سهام بودند. 

سال جدید، سالی پرتنش برای بازار سرمایه بوده‌است، پس از سقوط بازار سهام از روز ۱۷ اردیبهشت بازار سرمایه هفته‌ها از خواب و خوراک افتاده است، به‌طوری‌که دومینوی اخبار منفی تاثیرگذار، رمقی برای بازار نگذاشته و کالبد بی‌روح بازار را هر روز آزرده‌تر می‌سازد.

در این بین افزایش بی‌اعتمادی‌ها نسبت به آینده بازار و سیاستگذاری‌های خلق‌الساعه قانون‌گذار روح صعود بازار را درهم شکسته و بازار هر روز با نگرانی از انتشار اخبار جدید، سر از بالین برمی‌دارد.

نرخ ارز نیز که عاملی مهم در حرکت بازارها به‌ویژه بازار سهام بوده‌است نیز روند کاهشی خود را در هفته‌های اخیر حفظ کرده و روز گذشته نیز کانال ۴۸‌هزارتومانی را پس‌گرفت، از این‌رو باید منتظر ماند و دید متغیرهای در رکود رفته اقتصادی در روزهای آینده چه تصمیمی برای آینده خود خواهند گرفت.

در این میان رضا سلیم، کارشناس بازار سرمایه درخصوص اوضاع و احوال بازار گفت: بازار روزهای بسیار سخت و دلهره‌آوری را تجربه می‌کند، جو بی‌اعتمادی طی چندین هفته به بازار رسوخ کرده و سرتاسر اتمسفر بازار را فراگرفته‌است، به‌طوری‌که ورود و خروج پر ابهام خودرو به بورس‌کالا و مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و مواردی از این دست بازار را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده‌ است.

بر این اساس بود که هفته گذشته بیش از ۴‌هزارمیلیاردتومان نقدینگی از بازار خارج شد و این کوچ نقدینگی در روزهای ابتدایی هفته چهارم معاملاتی تیر نیز ادامه‌دار بود، از این‌رو می‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاران آرایش پرتفوی خودشان را به سمت سهم‌های کوچک‌تر سوق بدهند.

در شرایط فعلی گزارش‌های ماهانه، سه‌ماهه و نرخ ارز می‌توانند سه محرک اصلی بازار برای بازگشت روی ریل صعودی باشند، به‌طوری‌که بازار خسته و بی‌جان با چشمانی نیمه بسته تغییرات نرخ ارز را به‌شدت دنبال می‌کند و در صورت تغییر محسوس در نرخ ارز می‌توان امیدی برای حرکت صنایع کامودیتی‌محور بازار متصور بود.

از طرفی افزایش غیرقابل‌انکار فروشندگان در روزهای گذشته را می‌توان به شکسته‌شدن کف حمایتی سال‌۹۹ نسبت داد، بنابراین به‌نظر می‌رسد بازار در ادامه هفته روند نوسانی منفی به خود بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =