کد خبر 5800
۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷

عرضه اولیه«فصبا» می‌ارزد؟

عرضه اولیه«فصبا» می‌ارزد؟

امروز چهارشنبه ۲۸تیرماه، فرابورس ایران میزبان عرضه اولیه شرکت صبا فولاد خلیج فارس است. ۲درصد از سهام این شرکت با نماد «فصبا» در فرابورس عرضه خواهد شد. این عرضه اولیه به روش ترکیبی انجام می‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ در مرحله اول ۵۵میلیون سهم معادل یک درصد از سهام کل شرکت، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط تخصیص می‌یابد. قیمت هر سهم در مرحله اول، ۳هزار و ۲۰۰تومان خواهد بود. در مرحله دوم نیز قیمت بر اساس قیمت کشف شده در مرحله اول تعیین می‌شود. در ادامه این گزارش به بررسی این شرکت و تحلیل بنیادی این نماد پرداخته شده است.

 نمایی از آینده «فصبا»

شرکت صبا فولاد خوزستان یکی از نمادهای صنعت آهن و فولاد است که اولین روز معاملاتی خود را از هفته آینده آغاز خواهد کرد.

این شرکت یکی از تولیدکنندگان بزرگ بریکت آهن اسفنجی به شمار می‌رود.

ظرفیت تولید این محصول در شرکت حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تن است. در حال حاضر این شرکت نزدیک به ۶۶درصد ظرفیت خود را تولید می‌کند. 

دلیل عدم استفاده از ظرفیت تولید آهن اسفنجی، تازه تاسیس بودن این شرکت است. با این حال، در گزارش ارزیابی این شرکت، پیش‌بینی شده است که شرکت در سال‌های آتی از ظرفیت تولید خود حداکثر استفاده را کرده و احتمالا تولید این شرکت با نرخ رشد معینی افزایش می‌یابد.

مطابق پیش‌بینی‌ها احتمالا شرکت در سال ۱۴۰۶ موفق خواهد شد تا نزدیک ظرفیت اسمی خود تولید کند.

این شرکت پیش‌بینی کرده است، سهم فروش صادراتی در محدوده معینی قرار گیرد و شرکت در ۵سال‌ آتی، حدود ۴۰درصد از فروش خود را به صادرات اختصاص دهد.

بر این اساس، به نظر می‌رسد، تا سال ۱۴۰۶، میزان صادرات آهن اسفنجی به ۶۰۰هزار تن نزدیک شود.  نرخ آهن اسفنجی که محصول اصلی شرکت به شمار می‌آید، بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال، نرخ این محصول بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان تعیین شده و نرخ شمش «فخوز» یکی از محرک‌های اصلی برای نرخ فروش شرکت به‌شمار می‌آید.

بر این اساس، نرخ فروش داخلی در سال جاری، حدود ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان به ازای هر تن تعیین شده است. 

شرکت پیش‌بینی کرده است، نرخ فروش آهن اسفنجی از این قیمت مذکور به ۲۹میلیون تومان در سال ۱۴۰۶ برسد. نرخ فروش صادراتی نیز بر اساس نرخ‌های دلاری صادراتی تعیین و با نرخ دلار پیش‌بینی شده محاسبه می‌شود.

با این حال، شرکت نرخ فروش داخلی را با فروش صادراتی برابر در نظر گرفته است.

در صورتی که مفروضات فوق تحقق یابد، براساس نرخ‌های فروش فعلی، درآمد این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۲، به ۱۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین درآمد این شرکت در سال ۱۴۰۶، حدود ۴۲هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

 نگاهی به وزن هزینه‌ها

 نگاهی به ساختار بهای تمام‌شده در نماد «فصبا» نشان می‌دهد که عمده بهای تمام‌شده این شرکت را مواد اولیه آن تشکیل می‌دهد.

مواد اولیه این شرکت گندله بوده و گندله طی فرآیندی انرژی‌بر به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود.  از این رو نرخ گاز و سایر حامل‌های انرژی اهمیت بالایی داشته و می‌تواند بر مبلغ سربار اثرگذار باشد.

میزان مصرف گندله در سال‌های مختلف، با رشد همراه خواهد شد. چرا که میزان مصرف گندله ارتباط مستقیمی با میزان تولید آهن اسفنجی داشته و با ضریب مصرف مشخصی در تولید این محصول به کار گرفته می‌شود. ضریب مصرف حدود ۳۷/ ۱واحد است. یعنی به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی حدود ۳۷/ ۱ تن گندله نیاز است.

نرخ این ماده نیز بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود. با این حال، تحلیلگران نرخ این ماده را نیز بر اساس ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر می‌گیرند.

به همین دلیل نرخ گندله در بورس کالا برای سال جاری، حدود ۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان به ازای هر تن در نظرگرفته شده است.

شرکت پیش‌بینی کرده است احتمالا نرخ گندله مصرفی «فصبا» در سال ۱۴۰۶به ۱۲میلیون تومان برسد.

مبلغ مصرف نیز در سال ۱۴۰۲، به ۷هزار و ۴۰۰میلیارد تومان خواهد رسید.  شرکت برآورد کرده است، در سال ۱۴۰۶، بهای مصرفی ماده اولیه به ۲۵هزار میلیارد تومان برسد.

همان‌طور که اشاره شد، با توجه به منابع سرشار گازی در کشور، شرکت‌های فولادی نیز آهن اسفنجی خود را با روش احیای مستقیم تولید کرده و هزینه انرژی در این شرکت‌ها به عنوان مهم‌ترین بهای تمام‌شده فولادی‌ها پس از مواد مستقیم است.

شرکت برآورد کرده است در سال مالی ۱۴۰۲، هزینه انرژی به حدود هزار میلیارد تومان برسد.

همچنین هزینه انرژی طی ۵ سال آینده به ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. تمامی تسهیلات شرکت در سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود و پس از آن با توجه به وضعیت سرمایه در گردش شرکت و نقدینگی، شرکت پیش‌بینی کرده است، در سال‌های مالی آینده، هزینه مالی به شرکت تحمیل نشود.

این در حالی است که هزینه‌مالی بخش قابل توجهی از سود عملیاتی را کاهش می‌دهد که با کاهش این هزینه، سود شرکت تغییر خواهد کرد. علاوه بر این معافیت ۷ساله مالیات این شرکت در سال مالی جاری به اتمام رسیده و از سال آینده مالیات این شرکت با نرخ ۲۰درصد برقرار خواهد بود.

 ارزش‌گذاری «فصبا»

شرکت صبا فولاد خوزستان بر اساس ۵ روش رایج ارزشگذاری شده است. اولین روش مدل سود تقسیمی است. به طور میانگین نرخ تقسیم سود، حدود ۸۲درصد در نظر گرفته شده است. که بر اساس مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه‌ای، با نرخ ۳۴درصد تنزیل شده است.

ارزش ذاتی این شرکت مطابق با این روش، حدود ۱۹هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برآورد شده است که ارزش ذاتی هر سهم، بر این اساس، حدود ۳هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود.

ارزش این شرکت بر اساس روش تنزیل جریان نقد آزاد شرکت، حدود ۱۹هزار و ۵۰۰میلیارد تومان و بر اساس روش جریان نقد آزاد سهامداران، حدود ۱۸هزار و ۹۰۰میلیارد تومان برآورد شده است.

ارزش ذاتی هر سهم مطابق با دو روش مذکور به ترتیب، حدود ۳هزار و ۵۰۰ و ۳هزار و ۴۰۰تومان خواهد بود.

در روش مدل‌های نسبی نیز شرکت‌های مشابه در بورس اوراق بهادار، در نظر گرفته شده و میانگین P/ E آنها به این شرکت، تعمیم داده شده است.

مطابق بررسی‌های شرکت P/ E شرکت‌های مشابه حدود ۱۱ واحد است. با توجه به سود خالص هزار و ۸۰۰میلیارد تومانی محقق شده در ۴فصل اخیر، به نظر می‌رسد، ارزش ذاتی این شرکت مطابق با این روش، حدود ۲۰هزار میلیارد تومان برآورد شود. ارزش ذاتی هر سهم، مطابق با این روش، حدود ۳هزار و ۷۰۰تومان خواهد بود.

بر اساس روش خالص ارزش روز دارایی‌ها نیز، ارزش ذاتی شرکت حدود ۱۱هزار و ۹۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به ازای هر سهم، حدود ۲هزار و ۱۰۰تومان برآورد می‌شود.

بر اساس روش‌های موجود، و در نظرگرفتن ضریب اتکای ۲۰درصدی برای هر روش، احتمالا ارزش ذاتی شرکت، حدود ۱۸هزار میلیارد تومان و ارزش هر سهم، حدود ۳هزار و ۲۸۲ تومان خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =