کد خبر 5815
۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

صعود ۱۶ هزار و ۶۶۲ واحدی شاخص بورس

صعود ۱۶ هزار و ۶۶۲ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۶ هزار و ۶۶۲ واحد نسبت به روز قبل همراه شد.

به گزارش آهن نیوز؛ امروز با وجود آنکه عرضه اولیه صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس انجام شد، اما شاخص کل بورس با یک روند رو به رشد با افزایش ۱۶ هزار و ۶۶۲ واحد به رقم ۲ میلیون و ۱۶ هزار و ۳۸۲ واحد رسید و بدین ترتیب کانال ۲ میلیون واحدی را که دو روز قبل از دست داده بود، دوباره به دست آورد.

شاخص هم وزن بورس هم امروز با افزایش ۹۳۵۶ واحد به رقم ۷۱۲ هزار و ۵۳۹ واحد رسید. ارزش بازار بورس به بیش از ۷ میلیون و ۲۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۷.۳ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۴۶۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۵۴۸۵ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند. شاخص کل و شاخص قیمت بورس با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل ۸۳ صدم درصد افزایش یافتند.

این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۳۳ درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور ۶۴ صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۶۲ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۱.۰۷ درصد افزایش یافت.

نمادهای شستا، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تامین، کشتیرانی، بانک ملت، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی پارس، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را از خود به‌جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ۲۶۹ واحد افزایش به رقم ۲۶ هزار و ۶۵۶ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم به ۴۸۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۵.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۳۷ هزار معامله و به ارزش ۵۰۲۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس با ۱.۰۲ درصد افزایش همراه شدند. این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۶۶ درصد رشد کردند. شاخص بازار اول بورس ۱.۱ درصد افزایش یافت، شاخص بازار دوم بورس ۹۹ صدم درصد رشد کرد.

نمادهای ایران خودرو دیزل، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان، آریاساسول و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بانک دی و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را از خود به‌جای گذاشتند.

امروز شرکت صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس عرضه اولیه شد که منابع جمع‌آوری‌شده از این عرضه اولیه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم صرف پروژه‌های این شرکت می‌شود؛ بنابراین یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه تامین مالی شرکت‌ها از مسیر این بازار است که با روش‌های مختلف مانند عرضه اولیه از طریق صرف سهام، افزایش شناوری سهام، انتشار اوراق و سایر روش‌ها می‌توانند به تامین مالی بپردازند و با توجه به شعار سال مبنی بر رشد اقتصادی و مهار تورم یکی از ابزارهای مهم بازار سرمایه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شاخص فلزات اساسی هم امروز با رشد ۱۷ صدم درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۴۱ ایستاد.

انتهای پیام/

کد خبر 5815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =