کد خبر 5962
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

وضع عوارض صادرات غیرکارشناسی است/ غیربهین‌یابی کردن شمش تدبیر درستی است

وضع عوارض صادرات غیرکارشناسی است/ غیربهین‌یابی کردن شمش تدبیر درستی است

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است در شرایط رکود بازاری که در حال حاضر گریبان‌گیر صنعت فولاد شده، وضع عوارض صادراتی غیرکارشناسی بوده از طرف دیگر در دوران رکودی که تقاضای محصولات فولادی در داخل افت کرده، یک سری ابزارهای شناور مانند فروش اعتباری یا غیربهین‌یابی کردن خرید شمش در شرایط فعلی بازار تدبیر درستی است.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه وضع عوارض صادراتی که در حال حاضر برای زنجیره فولاد اعمال شده، ضربه آخر بر پیکره صنعت فولاد است، در رابطه با جزئیات آن به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: این اتفاق خصوصاً در شرایطی که افزایش شدید نرخ انرژی را شاهد بوده و وضعیت صادرات کشور خصوصا بخار دامپینگ روسیه روی محصولات  خود، رو به کاهش است باعث می‌شود بازارهای صادراتی که به سختی به دست آوردیم از دست برود.

به گفته این فعال صنعت فولاد دیگر می‌توان ادعا کرد که مزیت وجود انرژی با افزایش دوبرابری قیمت آن در داخل از این صنعت گرفته شد و حتی از تولیدکنندگان منطقه‌ای هم انرژی را گرانتر می‌خریم.

یعقوبی با غیرکارشناسی دانستن وضع عوارض صادراتی روی برخی محصولات فولاد در چنین شرایطی، افزود: ایران در برخی محصولات مانند گندله مازاد بر نیاز داخل تولید دارد با این وجود برای آن ۲۰ درصد عوارض صادراتی اعمال شده، که به معنای واقعی توقف صادرات است. از طرف دیگر هم، حلقه‌های بعدی زنجیره نیز به علت قطعی برق و گاز توان جذب این حجم از گندله را ندارند بنابراین گندله‌ای که در داخل جذب نشده باید چه اتفاقی بیفتد. همین شرایط در مورد مازادِ شمش و اسلب نیز وجود دارد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با رایزنی وزیر صمت با هیئت دولت در رابطه با لغو مصوبه اخذ عوارض صادراتی اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت: اگر چنین اتفاقی افتاده انجمن تولیدکنندگان در جریان آن نیست اما اگر چنین رایزنی بوده و منجر به لغو این مصوبه شود بسیار خورسند خواهیم شد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با اطلاعیه اخیر بورس کالا مبنی بر غیربهین‌یابی شدن خرید محصول شمش بیان کرد: اتفاق خاصی نیفتاده در دوران رکودی که تقاضای هر محصولی افت پیدا می‌کند یک سری ابزارهای شناوری مانند فروش اعتباری یا غیربهین‌یابی کردن در اختیار بورس کالا وجود دارد که با استفاده از آن بازار را از رکود نجات و نسبت به رونق بازار اقدام کند.

وی در ادامه افزود: همینطور که در مورد قیمت پایه، زمانی که افزایش نرخ جهانی و نرخ ارز وجود داشت با کنترل قیمت پایه و گذاشتن دامنه منفی یک و مثبت پنج درصد توانستند از افزایش قیمت جلوگیری کنند. بنابراین برخی مواقع بخشنامه‌هایی از این دست کمک به تولیدکننده است که رکود موجود در بازار فولاد باعث کمبود عرضه و تولید نشود. 

یعقوبی در ارتباط با تاثیر این بخشنامه بر بازار و قیمت‌ها خصوصا پس از یک دوره روند کاهشی قیمت‌ها، به آهن‌نیوز گفت: ممکن است این اقدام به صورت مقطعی افزایش قیمت به دنبال داشته باشد اما در مجموع این تدبیر بورس کالا در جهت جلوگیری از افزایش قیمت در بلند مدت است هرچند که وقتی خرید یک محصولی غیربهین یابی می‌شود طبعا متقاضی آن زیاد می‌شود، اما متقاضی وقتی زیاد شود به این معنی نیست که شمش در داخل کشور کم بوده و به دست کارخانه‌های نوردی نرسد بلکه به معنی این است که میخواهیم یک بازار را از رکود نجات دهیم که به نظرم در شرایط فعلی بازار تدبیر درستی است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با همزمانی صدور این دو مصوبه برای شمش که در جهت هم بوده یا خیر؛ بیان کرد: میان دو موضوع وضع عوارض برای شمش و غیربهین‌یابی شدن خرید آن از بورس کالا نمی‌توان اختلاطی در نظر گرفت چون مراجع صدور این دو نیز باهم فرق دارد. اما به هرحال وضع عوارض باعث کاهش صادرات و افزایش عرضه داخلی خواهد شد و شاید بورس کالا هم برا اینکه بتواند با این کار زمینه افزایش عرضه را در داخل فراهم کند، این بخشنامه را داده که بالاخره میزان عرضه مازاد شمش در داخل بتواند توسط این برنامه غیر بهین‌یابی شدن جذب شود.

یعقوبی در پایان ابراز امیدواری کرد که این بخشنامه به بقیه کالاهای مازاد مانند میلگرد و ورق و ... نیز تعمیم پیدا کند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =