کد خبر 6020
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند قیمتی آهن‌آلات در هفته‌ای که گذشت

روند قیمتی آهن‌آلات در هفته‌ای که گذشت

طی هفته گذشته بازارساز برای تحریک تقاضا در بازار برخی مواد اولیه از جمله شمش و کنسانتره سنگ آهن را برای تمامی‌ دارندگان کد بورس آزاد کرد و تاحدودی تقاضا شمش را در عرضه‌های هفته قبل در بورس کالا بالا برد، اما باید دید در ادامه در بازار آزاد نیز خریداران ترغیب به خرید خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، هفته اول مرداد با شروع قیمت دلار در کانال ۴۹ تومان و نوسان آن بین کانال ۴۸ تومان ادامه پیدا کرد.

بازار داخلی تحت تاثیر دو عامل اساسی روند نزولی داشت. اول توقف تقاضای ناشی از مراسم سالار شهیدان اباعبداله الحسین و دوم امید به کاهش قیمت‌ها ناشی از افت قیمت جهانی، علاوه بر فاکتور ثبات نرخ دلار بر روند نزولی دامن زد.

البته که بازار ساز برای تحریک تقاضا در بازار برخی مواد اولیه از جمله شمش و کنسانتره سنگ آهن را برای تمامی‌ دارندگان کد بورس آزاد کرد و تاحدودی تقاضا شمش را در عرضه‌های هفته قبل در بورس کالا بالا برد، اما باید دید در ادامه در بازار آزاد نیز خریداران ترغیب به خرید خواهند شد.

اما دیروز قیمت شمش با ضعف تقاضا و روند کاهشی جهانی افت محدود داشت. انتظار کاهش بیشتر با توجه به روند جهانی قیمت آن و کاهش نرخ اهن اسفنجی دور از ذهن نیست.

در این میان نزول محدود نرخ میلگرد در بازار با توجه به این که بازارهای صادراتی و داخلی تقاضای ضعیف داشته و نرخ جهانی هم نزولی است، طبیعی بود. در نمودار زیر روند تغییرات قیمتی این محصول را در طی هفته قبل مشاهده می‌فرمایید. طبق این نمودار قیمت انواع سایزهای مختلف این محصول با حرکت به سمت اخر هفته باتوجه به همان قانون غیربهین یابی شدن خرید شمش و خیز دلار به کانال ۴۹ تومان افزایشی شد، طوری که میلگرد سایز ۱۲ در ابتدای هفته در قیمت‌های ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شده اما در انتهای هفته به نرخ ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

روند قیمتی آهن‌آلات در هفته‌ای که گذشت

همین‌طور نرخ تیرآهن با انتظارات تورمی روبرو شد و افزایش نرخ ارز هم به افزایش آن خصوصا در بخش شاخه‌ای کمک کرد. در نمودار زیر روند تغییرات قیمتی آن نیز نشان می‌دهد که رو به انتهای هفته قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است، اما در بخش کیلویی نرخ‌ها از ثبات بیشتری برخوردار بود که شاید از جمله دلایل آن می‌توان به مازاد آن در بازار اشاره کرد، هرچند سایز ۱۶ و ۲۴ این محصول با افزایش نرخ قابل توجهی تا اخر هفته روبه رو شد.

روند قیمتی آهن‌آلات در هفته‌ای که گذشت

روند قیمتی آهن‌آلات در هفته‌ای که گذشت

قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان در ابتدای هفته بود که تا روز چهارشنبه به ۳۱ هزار ۳۰۰ تومان در انتهای هفته نزول کرد. در این میان قیمت ورق گرم به علت افت تقاضا و رقابت عرضه کنندگان قیمت روند نزولی داشت.

بازار ورق سرد در اوج رکود تقاضاست چون مصرف‌کنندگان آن در تعطیلات تابستانی هستند.

ورق گالوانیزه به دنبال افت قیمت ورق سیاه و سکوت تقاضا افت کرد.

پیش‌بینی‌می شود در ماه‌های آینده، احتمال زیاد شاهد اتفاقات زیادی بخصوص در پی عضویت در پیمان شانگهای دولت باشیم چرا که این اتفاق دولت را وادار به انضباط مالی جدی‌تر می‌کند.

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 6020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =