کد خبر 6060
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

ضربه کنترل تورم به بورس

ضربه کنترل تورم به بورس

بازار سرمایه اتفاقات ناگوار و تلخ متعددی را پشت سر گذاشته است و با توجه به تصمیمات متعدد و بعضا موازی که با هدف تامین کسری بودجه یا کنترل دستوری تورم گرفته شده، شاهد افت شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه نیز بوده‌ایم.

به گزارش آهن نیوز؛ افت قیمت‌ها در بازار سرمایه به حدی شدید بوده که برخی از سهام بزرگ بازار که نقش لیدری را در معاملات ماه‌های اخیر داشتند تا بیش از ۴۵ درصد ریزش داشتند.

این موضوع نشان می‌دهد تصمیماتی که گرفته شده بیشترین تاثیر خود را در بازار سرمایه گذاشته و حتی بازار به این تصمیمات واکنش نشان داده است.

از طرف دیگر با توجه به ریزش شدید بازار سرمایه و افزایش نارضایتی چند میلیون سهامدار می‌توان امیدوار بود موقتا تصمیماتی که هر چند با هدف کنترل تورم اما به زیان بازار سرمایه هست، گرفته نشود و به محدوده‌های قوی بازار سرمایه برخورد کرده باشیم.

البته تابلوی بورس نشان داده که تمایلی به شکست محدوده یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحد ندارد. بنابراین می‌توان این‌طور گفت که اگر اتفاق منفی دیگری برای بازار سرمایه نیفتد و شاهد کاهش نرخ دلار در بازار آزاد نباشیم، می‌توان خوش‌بین بود که روزهای منفی بازار سرمایه به پایان رسیده باشد.

البته این به معنای آغاز روند رو به رشد در بازار نیست و احتمالا کماکان فاز رکودی در بازار سرمایه ماندگار خواهد بود و ارزش معاملات برای روزهای متمادی در وضعیت نامطلوبی باقی بماند؛ اما می‌توان خوش‌بین بود که به‌مرور و با توجه به وضعیت تورمی اقتصاد و افزایش طبیعی سودسازی شرکت‌ها، قیمت‌ها رو به بالا حرکت کنند.

اما نکته اینجاست که تا به امروز اقدامی قوی و جدی که بر روند ریزشی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و در واقع از آن جلوگیری کند، مشاهده نشده است.

از طرفی با توجه به اینکه قانون‌گذار بازار سرمایه نقش چندانی در تصمیمات اخیری که تاثیر منفی در بازار داشتند نداشته و جلوگیری از این تصمیمات از دایره اختیاراتش خارج بوده، نمی‌توان از متولی بازار انتظار حمایت داشت.

این تصمیمات در سطوح بالاتر و در دولت گرفته شده و اگرچه با هدف کنترل تورم بوده، اما عموما به زیان تولید تمام شده است.

واقعیت این است که کنترل شرایط در اختیار سازمان بورس نیست؛ بنابراین نمی‌تواند بازار را حمایت کند. در این مقطع این دولت و مجلس هستند که می‌توانند ریل‌گذاری‌ها را به سمتی ببرند که بتوان گفت بازار حمایت شده، اما هنوز نشانه‌ای در این خصوص مشاهده نمی‌شود.

حتی خبر تعدیل قیمت گاز هم که توسط مجلس پیگیری می‌شد به جایی نرسید. امروز بازار از نظر تکنیکال جذاب شده و احتمالا پس از آغاز روند روبه‌رشد در بورس، شاهد انتشار اخبار مثبت نیز خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 6060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =