کد خبر 6146
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

پاسخ گمرک به خبر رئیس پلیس اصفهان درباره کشف ۲۵ تن قلع قاچاق

پاسخ گمرک به خبر رئیس پلیس اصفهان درباره کشف ۲۵ تن قلع قاچاق

اداره‌ کل گمرکات اصفهان به اظهارات رئیس پلیس استان درباره کشف ۲۵ تن قلع قاچاق پاسخ داد.

به گزارش آهن نیوز؛ سردار حمید علینقیان‌پور رئیس پلیس استان اصفهان از کشف محموله ۲۵ تُنی قلع به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال که توسط یکی از شرکت‌های صنعتی به صورت قاچاق وارد شده بود، خبر داد.

وی در توضیح کشف این محموله گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشرافیت و هوشمندی بالای خود و نظارت بر محموله‌های وارداتی در گمرک استان اصفهان مطلع شدند یک شرکت صنعتی اقدام به وارد کردن محموله بزرگ قلع کرده که طی بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد اظهارنامه ارائه شده از سوی شرکت با اصل کالا مغایرت داشته و با توجه به نقض تشریفات قانونی مشمول جرم قاچاق است.

علینقیان‌پور ادامه داد: مأموران پس از کسب اطلاعات لازم طی هماهنگی با مرجع قضائی از انبار شرکت مذکور بازدید کردند که در نتیجه این عملیات محموله ۲۵ تُنی قلع را کشف و پس از محرز شدن قاچاق محموله نسبت به توقیف آن اقدام کردند.

ارزش محموله مکشوفه از سوی کارشناسان مربوطه ۱۸۰ میلیارد ریال اعلام شده است و در این زمینه پرونده‌ای تشکیل و برای رسیدگی به مرجع قضائی ارسال شد.

پس از اعلام این خبر توسط رئیس پلیس اصفهان، رسول کوهستانی پزوه مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: با توجه به اینکه گمرک اطلاعات سامانه‌های خود را به صورت برخط در اختیار دستگاه‌های دیگر برای انجام وظایف خود از جمله پلیس امنیت اقتصادی قرار می‌دهد؛ در همین راستا در کنترلهای پلیس امنیت اقتصادی ۲۵ تن قلع ترخیص شده از گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان بدلیل مغایرت کشور سازنده در ارزیابی و اظهار به ظن قاچاق توقیف می شود.

وی ادامه داد: پس از استعلام تعزیرات حکومتی شهرستان مبارکه از اداره‌کل گمرکات استان اصفهان و در پاسخ به مکاتبه تعزیرات حکومتی اعلام شد که در لحاظ کردن و تعیین ردیف تعرفه و مأخذ حقوق ورودی کالا، تفاوتی در ورود کالا از کشورهای مختلف از جمله چین یا برزیل وجود ندارد.

۱۱ روز قبل از اعلام کشف محموله توسط پلیس، حکم تبرئه در تعزیرات صادر شده بود؟

مدیرکل گمرکات اصفهان بیان کرد: از طرفی خریدار طبق ثبت سفارش موضوع اظهارنامه مجاز است که کالا را از یکی از کشورهای مالزی ، اندونزی یا برزیل وارد کند. در هنگام درج اطلاعات در اظهارنامه (با توجه به اسناد) امکان ذکر نام دو کشور مبدأ وجود ندارد، ازطرفی بدون سوءنیت و به اشتباه در اظهارنامه،  نام کشور سازنده چین قید می‌شود،  بر اساس ارزیابی کارشناسان گمرک در انبار اختصاصی زیر کلید گمرک، کالا محصول کشور برزیل رؤیت و  اطلاعات آن در سامانه جامع امور گمرکی درج  می‌شود.

کوهستانی پزوه گفت: پس از بررسی‌های لازم و با توجه به اینکه ساخت کشور، تأثیری در حقوق ورودی نداشته و تعیین ارزش گمرکی کالا نیز بر مبنای کالای مورد ارزیابی و اسناد، انجام شده و حق و حقوقی از دولت ضایع نمی‌گردد؛ اظهارنامه مورد پذیرش قرار گرفته و کالا ترخیص می‌شود. 

همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۵۸ قانون امور گمرکی، در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع‌المعامله نبوده و مشمول تعرفه‌های ترجیحی و محدودیت‌های مقداری نشود، با تشخیص گمرک ایران، ارائه گواهی مبدأ ضروری نیست.

مدیرکل گمرکات اصفهان بیان کرد:لازم به ذکر است کالای وارده با توجه به نوع و ماهیت کالا ، به همان شکل به بازار عرضه نمی‌گردد و در محصولات تولیدی شرکت جهت ورق‌های قلع اندود استفاده می‌شود. 

تعزیرات حکومتی نیز براساس شواهد، مدارک و مستندات حکم برائت این پرونده را در تاریخ ۲۸ تیرماه صادر می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 6146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =