کد خبر 6257
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

اختلاف نرخ ۱۶ درصدی تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا

اختلاف نرخ ۱۶ درصدی تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا

یک مقایسه نرخ تیرآهن سایز ۱۸ نشان می‌دهد که معامله این سایز در بورس کالا با نرخ ۲۲ هزار و ۸۷۰ تومان بوده اما در بازار آزاد همین سایز با نرخ ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان در حال معامله است که یک اختلاف ۱۶ درصدی بین نرخ معامله شده بورس کالا و بازار آزاد را نشان می‌دهد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، دلار امروز در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته با قیمت ۴۹ هزار و ۵۴۷ تومان معامله شد در بازار آهن و فولاد نیز با وجود نوسانات افزایشی موجود در بازار که به دنبال افزایش تقاضا و ثبات قیمتی شمش و محصولات نوردی در آن اتفاق افتاده، اما همچنان رکود سنگینی در بازار آزاد آهن آلات حاکم بوده و معاملات رونق چندانی ندارند، هرچند اکثر فعالان ریشه این رکود را در سقوط بازار ساخت و ساز و همچنین کاهش تولید در پی قطعی‌های برق در این برهه زمانی می‌دانند.

در بازار امروز بورس کالا مجموع حجم تیرآهن معامله شده در در تالار صنعتی به مقدار ۱۸ هزار و ۷۷۵ تن با نرخ پایه ۲۲ هزار و ۷۴۸ تومان انجام شد که با تقاضای بیش از سه برابری به مقدار ۵۵ هزار و ۲۳۱ تن مواجه شد. گفتنی است نرخ پایه این محصول نسبت به هفته قبل با ۲/۳ درصد افزایش همراه بوده است.

در این میان ۷۹/۱ درصد از محصول تیرآهن عرضه و معامله شده مربوط به تیرآهن ذوب آهن اصفهان است که با معامله ۱۴ هزار و ۸۵۸ تن عرضه تیرآهن‌های سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ را در بورس کالا داشته و رنج قیمتی آن بین ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۸۷۰ تومان ثبت شد. برای این مقدار معامله شده ۵۵ هزار و ۱۰۸ تن نیز تقاضا موجود بود. 

اختلاف نرخ ۱۶ درصدی تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا

اما در بازار آزاد قیمت روز تیرآهن در اکثر مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد اما در این میان تیرآهن فایکو در برخی سایزها با افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان همراه بودند. اما نرخ‌های معامله شده تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بازار آزاد دیروز علیرغم افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت سایزهای مختلف خود، امروز بدون تغییر قیمت بود که در نمودار زیر رنج قیمتی انواع سایزهای آن قابل مشاهده است.

اختلاف نرخ ۱۶ درصدی تیرآهن بازار آزاد و بورس کالا

یک مقایسه اجمالی روی نرخ تیرآهن سایز ۱۸ معامله شده در بورس کالا و بازار آزاد نشان می‌دهد که معامله این سایز در بورس کالای امروز ۱۸ مرداد با نرخ ۲۲ هزار و ۸۷۰ تومان بوده اما در بازار آزاد همین سایز با نرخ ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان در حال معامله است که یک اختلاف ۱۶ درصدی بین نرخ معامله شده بورس کالا و بازار آزاد را نشان می‌دهد. 

در مجموع می‌توان گفت این اختلاف ۱۶ درصدی نرخ تیرآهن بین بورس کالا و بازار آزاد را با توجه به اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سود بازرگانی، اختلاف معقولی بوده و تفاوت فاحشی بین بازار آزاد و بورس در مورد این کالا وجود ندارد، اما باز با این خریداران هنوز رغبت خاصی برای خرید از خود در بازار نشان نداده و روز به روز عمق رکود در بازار در حال بیشتر شدن است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =