کد خبر 6323
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

افت ۱۷۱۱ واحدی شاخص بورس

افت ۱۷۱۱ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۷۱۱ واحد همراه شد.

به گزارش آهن نیوز؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند رو به کاهش به خود گرفت، اما میزان کاهش اندک بود و شاخص کل در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۱۷۱۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۲۸ واحد رسید.

شاخص هموزن نیز امروز با کاهش ۲۰۴۱ واحد به رقم ۶۹۱ هزار و ۸۱۶ واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از ۷ میلیون و ۱۵ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۶.۲ میلیارد اوراق مالی در قالب ۳۳۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، اما میزان کاهش کمتر از یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی نسبت به روز گذشته به اندازه ۰.۹ درصد کاهش یافت. این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۲۹ درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور ۰.۳ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۰.۱۳ درصد افت کرد و، اما شاخص بازار دوم بورس ۰.۴ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایشگاه تهران، پالایش نفت بندرعباس و صنایع شیمیایی ایران به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای سایپا، ایران خودرو و هلدینگ معدنی خاورمیانه بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۲۰ واحد کاهش به رقم ۲۵ هزار و ۷۵۲ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ۴۶۰ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۴ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۲۳۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۶ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس نسبت به روز گذشته ۰.۸ درصد کاهش یافتند، این دو شاخص با معیار هموزن در فرابورس به همان میزان ۰.۸ درصد عقب نشستند. شاخص بازار اول فرابورس ۰.۱۹ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس ۰.۳ درصد افت کرد.

امروز نمادهای انتخاب الکترونیک، پتروشیمی تندگویان و بانک دی بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای جهان فولاد سیرجان، ایران‌خودرو دیزل، مس سرچشمه و فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

به گفته کارشناسان، سالی به طور میانگین ۲۰۰ میلیارد دلار اوراق در بازار سرمایه منتشر می‌شود که شرکت‌های بزرگ از این طریق تأمین مالی می‌کنند.

یکی از مأموریت‌های مهم بازار سرمایه تأمین مالی غیرتورمی و بلندمدت برای شرکت‌ها و پروژه‌های اقتصادی است و دولت باید از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه حمایت کند.

از ریسک‌های مهم بازار سرمایه می‌توان به تغییر ناگهانی قوانین، قیمت‌گذاری دستوری و نوسانات نرخ ارز عنوان کرد، اما به اعتقاد اکثر کارشناسان با توجه به ریزش‌های سال گذشته و سال‌های قبل بازار سرمایه پتانسیل رشد دارد منتهی به شرط اینکه سرمایه‌گذاری در بورس از محل پس انداز و در یک چشم‌انداز بلندمدت باشد و قبل از معامله حتما مشورت و تحلیل شرکت‌ها و مشورت با افراد خبره انجام شود.

به هر حال سهم بازار سرمایه از تأمین مالی که در حال حاضر حدود ۱۵ درصد است، باید حداقل به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به خاطر گزارش‌های عملکرد حسابرسی شده سه ماهه، شش ماهه و یکساله از شفاف‌ترین شرکت‌ها به شمار می‌روند و معمولا مالیات آن‌ها هم واقعی‌تر است و دولت باید از این شفافیت استقبال کند و حضور شرکت‌های جدید در بازار سرمایه را تسهیل نماید.

شاخص فلزات اساسی هم با افت ۶ صدم درصدی به یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۳۱۴ واحد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 6323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =