کد خبر 6330
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

تحلیل بنیادی سهام فخوز/ بحران فولاد سازان به اوج رسید!

تحلیل بنیادی سهام فخوز/ بحران فولاد سازان به اوج رسید!

بررسی گزارش عملکرد فولاد خوزستان در تیرماه نشان می‌دهد این شرکت فولادسازی نیز با بحران سایر فولادسازان مواجه شده است؛ به طوری که تولیدات فخوز در این ماه نسبت به خرداد با کاهشی محسوس روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد این روند در مردادماه نیز ادامه یابد، چرا که شدت قطعی برق در روزهای گذشته بیشتر شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ شرکت‌های فولادی در هفته‌های گذشته با محدودیت تامین برق روبه‌رو بودند و همین امر سبب شد تا تولیدات شرکت‌ها در تیر و مرداد کاهش یابد.

این موضوع در روزهای گذشته جدی‌تر شده است؛ به طوری که خبرها حاکی‌ست برخی کارخانجات از روز جمعه با توقف تولید مواجه شده‌اند و کارکنان خود را به مرخصی اجباری فرستادند.

این در حالی است که وزارت نیرو پیش از این وعده کاهش محدودیت برق کارخانجات فولادی را از ۲۱ مرداد داده بود. حال باید دید گزارش مردادماه شرکت‌های فولادی چگونه خواهد بود.

با این تفاسیر بعید است وضعیت تولید فولادسازان عادی باشد. به این ترتیب سهامداران فولادی باید خود را برای ریسک سهامداری این شرکت‌ها در اوایل شهریور آماده کنند.

البته تولید فولادسازان در تیرماه نیز آنچنان جالب توجه نبوده است. برای مثال فولاد خوزستان که از شرکت‌های مهم گروه فلزات اساسی به شمار می‌رود در تیرماه با کاهش ۱۷ درصدی در تولیدات خود روبه‌رو شده است.

به واسطه همین کاهش تولید، فخوز مقدار فروش خود را نیز کاهش داده و کاهش درآمد را به جان خریده است.

وضعیت تولید و فروش فخوز

بررسی گزارش عملکرد تیرماه شرکت فولاد خوزستان نشان می‌دهد، شرکت در این ماه با کاهش اساسی در تولیدات خود روبه‌رو شده است. به نحوی که مقدار تولید شرکت از یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن در خرداد به ۹۶۷ هزار تن در تیرماه رسیده است. البته مقدار تولید این شرکت در مقایسه با تیرماه سال گذشته حدود ۱۴ درصد رشد کرده است.

کاهش مقدار تولید شرکت در تیرماه نسبت به خرداد سبب شد تا مقدار فروش فخوز نیز در این مدت کاهش چشمگیری داشته باشد. به طوری که مقدار کل فروش شرکت فولاد خوزستان از ۴۲۱ هزار تن در خرداد با کاهش ۳۵ درصدی به ۲۷۲ هزار تن در تیرماه امسال رسیده است.

عمده کاهش فروش شرکت فولاد خوزستان در تیرماه مربوط به کاهش صادرات بود؛ به گونه‌ای که مقدار صادرات فخوز در تیرماه امسال نسبت به خرداد حدود ۷۶ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است مقدار صادرات فولاد خوزستان در این ماه به قدری پایین بود که در مقایسه با تیرماه ۱۴۰۱ نیز کاهش حدود ۳۰ درصدی را ثبت کرد.

لازم به ذکر است فخوز در تیرماه سال گذشته عملکرد خوبی در مقدار فروش نداشته است. به این ترتیب ثبت ارقام صادراتی پایین‌تر از تیر ۱۴۰۱ برای فخوز نگران‌کننده است.

درآمد فخوز

کاهش مقدار فروش در تیرماه امسال تبعات سنگینی برای فخوز داشت. به طوری که درآمد ماهانه فولاد خوزستان در تیرماه نسبت به ماه قبل، از نصف کمتر شد. لازم به ذکر است درآمد ماهانه شرکت فولاد خوزستان از هشت هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان در خرداد به چهار هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان رسید.

البته باید گفت این مقدار از کاهش درآمد شرکت به واسطه کاهش نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان نیز بوده است. به نحوی که میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در این ماه نسبت به خرداد با کاهش حدود ۲۳ درصدی مواجه شده است.

در نهایت اما باید گفت حال فولادسازان خوب نیست! در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که شرکت‌های فولادی همواره با شروع زمستان و تابستان به دلیل قطعی گاز و برق با کاهش تولید روبه‌رو می‌شوند.

طبیعتا وضعیت کنونی فولادسازان ایرانی به نحوی نیست که توان رقابت با بزرگان فولاد جهان را داشته باشند.

به این ترتیب در پایان مرداد نیز نباید انتظار گزارش خوبی از فولادسازان داشت و تنها باید منتظر تغییرات اساسی در زیرساخت‌ها بود.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 6330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =