کد خبر 6404
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

تعادل قیمتی در بازار میلگرد آزاد و بورس کالا

تعادل قیمتی در بازار میلگرد آزاد و بورس کالا

در بازار آزاد اکثر قیمت‌های اعلامی برای فروش میلگرد بدون تغییر بود و برخلاف دیروز امروز شمار شرکت‌های کاهش‌دهنده قیمت از شرکت‌های افزایش دهنده نرخ بیشتر بود هرچند این نوسان افزایش و کاهشی مبلغ بالایی نبوده و تغییرات در حد ۲۰۰ تومان در هر کیلو بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، دلار در بازار تهران امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۲۹۲ تومان معامله شد در بازار آهن نیز تب تند رشد قیمتی اول هفته تحت تاثیر افزایش دلار به کانال ۴۹ تومانی فروکش کرده و قیمت‌ از دیروز در شرایط ثبات و کاهش نوسان قرار دارد.

هفته گذشته بازارهای مالی شاهد محدودیت‌های بیشتر در عرضه ارز بود. روز چهارشنبه وزیر اقتصاد و دارایی همراه با رئیس بانک مرکزی در نشستی آمارها و تحولات اقتصادی را مطرح کردند ولی این مصاحبه تاثیری در بازار نداشت. مهمترین دلیل تردید دست اندرکاران ارز محدود کردن معاملات ارزی است. در واقع دولت به نوعی بازار ارز را کاملا در اختیار خود گرفته و دامنه عرضه و تقاضای آن را از جامعه برچیده است.

از طرف دیگر بخشنامه‌ای که روز چهارشنبه از طرف دولت اعلام کرد که دوره بازگشت ارز حاصل از صادرات به جای ۱۲۰ روز به ۸۰ روز کاهش یافته نشان دهنده آن است که دولت روی مساله حجم عرضه ارز و زمان آن حساس شده است. اگر مقامات رسمی کشور توضیحاتی در این مورد می‌دادند شاید مطلب روشن‌تر می‌شد اما آنچه مسلم است، این است که کاهش بیشتر قیمت ارز از نرخ فعلی تعادل تجارت خارجی و تراز پرداخت‌های ایران را بهم خواهد ریخت. به همین دلیل دولت قیمت ارز را در محدوده ۴۸ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان نگه خواهد داشت.

تنها عاملی که نرخ ارز را تغییر خواهد داد عوارض صادراتی است که دولت در بسیاری از کالاها نه فقط فولاد، اعمال کرده و آن را به گمرک ابلاغ نموده است، چنانچه دریافت این عوارض صادرات کالاهای ایرانی را غیر رقابتی کند محققا صادرات فولاد کاهش خواهد یافت و به دنبال آن طبعا قیمت ارز بالا خواهد رفت. باید صبر کرد و ماه‌های پیش رو را دید. فعلاً دولت امیدوار به افزایش صادرات نفت است که باعث بالا رفتن پایه پولی می‌شود.

در معاملات امروز محصولات فولادی که روز عرضه تیرآهن و میلگرد در بورس کالا نیز بود مشابه هفته‌های گذشته استقبال از تیرآهن با تقاضای خوب دو برابری همراه بوده اما تقاضا برای شمش همچنان ضعیف و حتی کمتر از نیمی از مقدار معامله است. طوریکه میلگرد با معامله حجمی به مقدار ۶۶ هزار و ۹۳۶ تن به مقدار ۶۹ درصد ریزش حجم داشت که فقط ۳۴ هزار و ۵۷۱ تن ثبت شد. میانگین موزون نرخ پایه این محصول ۲۲ هزار و ۳۱۶ تومان یا حدود ۲۴ هزار و ۳۲۵ تومان به اضافه ارزش افزوده و حدود کیلویی ۵۰۰ تومان بالاتر از میانگین نرخ پایه عرضه گذشته (۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان) بر روی تابلوی معاملات انجام گرفت.

در بازار آزاد نیز اکثر قیمت‌های اعلامی برای فروش میلگرد بدون تغییر بود و برخلاف دیروز امروز شمار شرکت‌های کاهش‌دهنده قیمت از شرکت‌های افزایش دهنده نرخ بیشتر بود هرچند این نوسان افزایش و کاهش مبلغ بالایی نبوده و تغییرات در حد ۲۰۰ تومان در هر کیلو بود. به عنوان نمونه میلگرد سرمد ابرکوه، با ۲۰۰ تومان کاهش، نرخ سایز ۱۸ و ۲۰ خود را به مبلغ ۲۳ هزار ۹۰۰ تومان اعلام کرد.

در این میان نرخ اعلامی ذوب آهن اصفهان چه به صورت بارگیری از انبار و چه ار کارخانه تغییر قیمتی نسبت به روزهای قبل نداشته و به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۸۶۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۷۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۷۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۷۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۵۶۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =