کد خبر 6418
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

دور باطل بازارسازی با وضع عوارض صادرات/ قیمت‌گذاری دستوری تعادل بازار فولاد را برهم می‌زند

دور باطل بازارسازی با وضع عوارض صادرات/ قیمت‌گذاری دستوری تعادل بازار فولاد را برهم می‌زند

زمانیکه چنین بخشنامه‌ای صادر می‌شود قطعاً صادرات ما را تحت تاثیر قرار می‌گیرد و منجر به از دست رفتن مشتریان در بازار جهانی می‌شود، چراکه در شرایط فعلی، گرفتن سهم از بازارهای صادراتی کار زمان‌بری است و نیاز به مذاکرات ممتد دارد. مشتری در طول این سال‌ها اعتماد به محصول ما کرده است و صدور چنین مصوبه‌ای فقط مشتریان جهانی را از ما می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ "محمدرضا مجدی" مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق در گفت و گو با خبرنگار آهن‌نیوز، قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا را چالشی برای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: قیمت‌گذاری دستوری بستر فسادهای سیستمی را فراهم کرده است به طوریکه قیمت دستوری با قیمتی که مصرف‌کننده در بازار آزاد، محصول نهایی را خریداری می‌کند تفاوت زیادی دارد و طبیعتاً سود این تفاوت قیمت به شرکت‌های واسطه و تعدادی بازرگان‌ می‌رسد. البته  تفاوت قیمتی بین بازار آزاد و بورس کالا در این روزها متعادل است و از همه مدیران تصمیم‌گیر، سیاست‌گذاران و بازارساز این حوزه می‌خواهیم در جهت ثبات هرچه بیشتر بازار، تعادل بازار را برهم نزنند.

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق، مصوبه اخیر اخذ عوارض صادراتی از برخی مواد اولیه زنجیره فولادی را یکی از اقدامات برهم زننده تعادل بازار برشمرد و افزود: شرکت فولاد بافق یک خط تولید ۸۰۰ هزار تنی آهن‌اسفنجی دارد که بخش زیادی از این محصول برای اهداف صادراتی است، زمانیکه چنین بخشنامه‌ای صادر می‌شود قطعاً صادرات ما را تحت تاثیر قرار می‌گیرد و منجر به از دست رفتن مشتریان در بازار جهانی می‌شود، چراکه در شرایط فعلی، گرفتن سهم از بازارهای صادراتی کار زمان‌بری است و نیاز به مذاکرات ممتد دارد. مشتری در طول این سال‌ها اعتماد به محصول ما کرده است و صدور چنین مصوبه‌ای فقط مشتریان جهانی را از ما می‌گیرد. خریداران و مشتریان که معطل ما نمی‌شوند و نسبت به جریانات داخلی و بخشنامه‌های خل‌الساعه اطلاعی ندارند؛ بنابراین سراغ بازارها و تامین‌کننده‌های جدید می‌روند و قطعاً این اقدام به ضرر کشور خواهد بود.

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق، توجیه دولت در جلوگیری از خام‌فروشی را غیرکارشناسی عنوان کرد و افزود:: به هرحال ایران یک ظرفیت تولید در زمینه مواد اولیه بالادست صنعت فولاد دارد که در اختیار کارخانه‌هایی قرار می‌گیرد که این محصولات را مصرف می‌کنند. صادرات در بازار فولاد یکی از عوامل مهم در جهت سرعت بخشی به روند تعادل در این بازار شناخته می‌شود، هرچند با این عوارض، حجم صادرات در بازار فولاد با کاهش جدی مواجه خواهد شد. 

وی ادامه داد: وقتی عوارضی اعمال می‌شود قطعاً کشور با حجم زیادی مازاد گندله و آهن‌اسفنجی روبه رو خواهد شد که در بیرون از کشور مشتری زیادی دارند و وقتی از صادرات آنها جلوگیری شود این حجم بزرگ مازاد در بازار داخل تزریق شده و مجبور به استفاده از این محصولات و تبدیل آنها به محصولات نهایی خواهیم بود. در محصول نهایی نیز به مازاد داخلی خواهیم رسید و نهایتاً ما باید به در مرحله بعد به دنبال بازارهای جدیدی برای صادرات محصولات نهایی باشیم که کار زمان‌بری است و زمانی به این نقطه می‌رسیم که بازارهای صادراتی محصولات اولیه را از دست داده‌ایم و حالا باید روی بازارسازی جدید برای محصولات نهایی وقت بگذاریم.

این فعال بخش صنعت فولاد گفت: به هرحال کشورهایی که در حال خرید محصولات بالادست ایران مثل آهن‌اسفنجی و گندله‌اند، تولیدکننده محصولات نهایی هستند و ما نمی‌توانیم کشورها را اجبار به خرید محصولات نهایی خود کنیم. بنابراین اگر ما هم از صادرات محصولات خود امتناع کنیم آنها از مسیر دیگر اقدام به تأمین مواد مورد نیاز خود خواهند کرد. در مجموع وضع این عوارض صادراتی در شرایطی که بازار داخلی کشور به تعادل رسیده و می‌دانیم بخش زیادی از محصولات بالادست خود را باید صادر کنیم تنها اتفاقی که برای کشور رقم می‌زند از دست دادن بازارهای صادراتی است.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =