کد خبر 6456
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز گفت:

رکود بازار فولاد ربطی به تحریم ندارد/ باختِ بازارهای صادراتی در پی اعمال عوارض

رکود بازار فولاد ربطی به تحریم ندارد/ باختِ بازارهای صادراتی در پی اعمال عوارض

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل معتقد است نباید بازارهای صادراتی که به سختی به دست آورده‌ایم را به راحتی مطابق با عملکرد سیاست خارجی دولت و یا مسئولان از دست بدهیم و فرصت را برای رقیبی مانند ترکیه فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار آهن و فولاد از اوایل سال تا به این لحظه یک روند کاهشی بر نرخ آهن‌آلات حاکم بوده و باتوجه به این که نرخ دلار هم ثبات نسبی داشته اما بازار در رکود بی‌سابقه‌ای از بابت تقاضا غرق شده است. در این میان اقدامات اخیر دولت در جهت رونق بازار با آزاد کردن خرید شمش و گندله برای شرکت‌های بازرگانی تا حدودی توانسته تقاضا را وارد بازار کند اما در خصوص برخی محصولات از جمله میلگرد بر خلاف تیرآهن هنوز تقاضای چندانی در بازار با وجود کاهش نرخ وجود ندارد.

در این رابطه آیدین محمدپور رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: همیشه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی در بازار است و اگر تقاضایی وجود نداشته باشد رکودی که حاکم می‌شود همه چیز را برهم می‌زند.

وی عنوان کرد: رکود آهن و فولاد هیچ ارتباطی به تحریم و کمبود ندارد. دلیل این امر این است که صفر تا صد زنجیره فولاد در داخل کشور تولید می‌شود و از این بابت وابستگی به کشور خارجی نیست.

محمدپور وجود حامل‌های انرژی ارزان نسبت به کشورهای دیگر دنیا را از نمونه مزیت‌های زنجیره فولاد ایران دانسته و گفت: این مسئله هزینه‌های تولید کشورمان را نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر آورده اما مسئله‌ای که وجود دارد در ایران نقش اصلی در بحث قیمت‌گذاری و ثبات بازار را بخش دولتی عهده‌دار است چراکه تولید مواد اولیه مانند سنگ آهن و آهن اسفنجی در انحصار این بخش است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل در رابطه با رویکرد دولت در مورد شمش و تاثیر آن بر بازار صادراتی گفت: در سال‌های اخیر کارخانه‌های شمش در بحث صادرات خیلی خوب ظاهر شدند اما یک سری تعهداتی در رابطه با بحث صادرات و اعمال تعرفه‌های آن و مشکلات برگشت ارزی، مسائلی به وجود آورده که درحال حاضر در بخش صادرات اختلال ایجاد شده است.

وی در تشریح بیشتر این اختلال به تصمیم اخیر عراق در اعمال عوارض واردات میلگرد ایران اشاره کرد و افزود: این تصمیمات بیشتر به سیاست دولت برمی‌گردد، اما چرا باید بازارمان را نسبت به عملکرد سیاست خارجی دولت و یا مسئولان تنظیم کرده و بازاری که به زحمت به دست آورده‌ایم را به راحتی ببازیم. واقعیت این است که اگر دولت بخواهد در رابطه با تأمین مواد اولیه فولاد، اقدامات جدی و اساسی انجام دهد، مطمئنا ما هم نسبت به صادرات بهتر عمل خواهیم کرد و هم نسبت به تأمین فولاد داخل کشور خیلی بهینه پیش می‌رویم.

این فعال بازار فولاد به اشباع بودن بازار در بخش تولید میلگرد و وجود مازاد در بازار اشاره کرد و گفت: دولت باید در تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود جنبه‌های مختلف را در نظر گیرد. بدین معنی که در سیاستگذاری‌های صورت گرفته طوری نشود که ما بازار خارجی را از دست دهیم و فرصت را برای رقبای خود فراهم کنیم. برای نمونه ترکیه دنبال فرصت است که ایران یک تعرفه یا مشکلی پیش بیاورد تا سریع جای ایران را بگیرد. بنابراین با توجه به تولیدات و مصرف داخلی و با در نظر گرفتن مازادی که داریم برنامه‌ریزی درست باید صورت گیرد.

محمدپور در رابطه با شرایط فعلی بازار به آهن‌نیوز گفت: در حال حاضر تکلیف قیمت‌ها نه تنها در بحث فولاد بلکه همه بازارهای کالایی در شرایط بلاتکلیفی است و به دلیل عدم نظارت درست در بازار، نرخ دلار که تا ۴۸ هزار تومان پایین آمده، مطابق با کاهش آن قیمت‌ها افت پیدا نکرده است.

این فعال بازار آهن و فولاد به دلیل اصلی رکود سنگین حاکم بر این بازار پرداخته و اظهار داشت: حدود 6 ماه است که رکود عمیقی در بازار مسکن حاکم شده و روی قیمت آهن و فولاد تاثیر اساسی داشته، چرا که اصل مصرف آهن در ساخت و ساز است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل دولت را عامل اصلی خروج بازار مسکن از رکود دانسته و عنوان کرد: در حال حاضر میلیون‌ها واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که شاید ۷۰ درصد آن فروشنده هستند ولی تقاضایی وجود ندارد. بنده به عنوان یک انبوه‌ساز، با دیدن این وضعیت، دست نگه داشته و فعالیتی انجام نمی‌دهم. بحث مسکن ملی هم که مطرح شده، امیدواریم در این بحث که دولت هم نقش اصلی را دارد، نسبت به تعهداتی که دارد به درستی عمل کند چرا که مطمئنا رونق بخش فولاد نیز در گرو آن است.

وی به عنوان راهکار پیشنهادی افزود: دولت باید نسبت به دستگیری از بخش خصوصی و تسهیل اعطای وام‌ها و تسهیلات بانکی، تمهیداتی بیاندیشد که مردم دچار مشکل نشوند. هر چقدر این کارها تسهیل شود به همان میزان بازار آهن از رکود درآمده و رونق اقتصادی به وجود می‌آید.

فعال بخش صنعت فولاد در حال حاضر در بخش پرداخت مالیات و از زدن برچسب فرار مالیاتی به بازاریان فعال بخش آهن گلایه‌مند بوده و گفت: اگر در این دوره حساب کنیم، مالیات را قشر کارمند و بازاری پرداخت می‌کنند این درحالی است که در بخش کارخانه‌جاتی که خصوصا به بخش دولتی وصل‌اند، رانت‌هایی وجود داشته و فرار مالیاتی صورت می‌گیرد که تاوان آن‌ را باید بخش خصوصی بدهد.

خبرنگار: پریسا فرضی

کد خبر 6456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =