کد خبر 6508
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی نرخ‌های بازار آهن و فولاد برای ماهِ شهریور

پیش‌بینی نرخ‌های بازار آهن و فولاد برای ماهِ شهریور

با ثبات نرخ دلار به عنوان اصلی‌ترین فاکتور مؤثر بر نرخ آهن‌آلات علیرغم وجود اخبار سیاسی مثبت در طول ماه مرداد تقاضا برای مقاطع طویل فولادی با وجود نرخ‌های ثابت، محدود بوده و علیرغم افت و خیزها نرخ‌های معاملاتی به قیمت‌های اول ماه بازگشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار امروز با افزایش حدود ۲۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، به نرخ ۴۸ هزار و ۹۷۶ تومان در بازار تهران معامله شد. با ثبات نرخ دلار به عنوان اصلی‌ترین فاکتور مؤثر بر نرخ آهن‌آلات و علیرغم وجود اخبار سیاسی مثبت در طول ماه مرداد تقاضا برای مقاطع طویل فولادی با وجود نرخ‌های ثابت، محدود بوده و علیرغم افت و خیزها در طول ماه نرخ‌های معاملاتی مقاطع فولادی به قیمت‌های اول ماه بازگشت اما با این وجود هنوز خریدار مصرفی برای این محصولات ترغیب به خرید نشده است.

هر چند با توجه به این که بازار ارز، بازار هوشمندی است و تمامی جوانب را در نظر گرفته و براساس آن، روند قیمتی خود را تعیین می‌کند. آزادسازی منابع ارزی ایران در قیمت‌های بازار ارز تأثیر چندانی نخواهد داشت و از دلایل آن می‌توان به بی‌اعتمادی بازار به این موضوع و یا تأثیرپذیری شاخص‌های اقتصادی از این اخبار اشاره کرد. البته نرخ ارز مانند کالا و سایر بازارها، متناسب با افزایش نقدینگی و تورم رشد می‌کند.

به هرحال در معاملات بازار امروز، اکثر مقاطع فولادی تغییر قیمتی نداشتند و نرخ میلگرد اعلامی از اکثر مبادی فروش تا نیمه‌های روز بدون تغییر بود اما از ظهر به بعد بر تعداد شرکت‌هایی که قیمت خود را افزایش دادند افزوده شده و تعداد کمی نیز کاهش بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان داشتند.

میلگرد میانه این روزها سیاست جالبی را دنبال می‌کند و آن هم بالا و پایین کردن قیمت‌ها به صورت یک روز در میان است. به این ترتیب، می‌تواند قیمت میلگرد میانه که دیروز افزایش پیدا کرده بود، امروز با کاهشی نامحسوس به مقدار ۱۰۰ تومان، به سر جای خودش برگشت! میلگرد سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ این شرکت امروز با قیمت ۲۴ هزار ۱۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به روز گذشته، ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

در این میان نرخ‌های اعلامی ذوب آهن اصفهان این روزها بر مدار ثبات است و از ابتدای هفته میلگرد تحویلی از انبار تغییر قیمتی نداشته اما تغییرات جزئی در قیمت میلگرد بارگیری از کارخانه اعمال شده و امروز نیز با ۱۰۰ تومان کاهش همراه بود.

 نرخ‌های انواع میلگرد ذوب آهن بارگیری از انبار:

۱۲        ⬅️           ۲۸۵۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۶۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۶۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۶۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۱۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۵۵۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۱۰۰   تومان

به هرحال با وجودی که نرخ محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن که عمده مصرف ساختمانی نیز دارند در کف قیمتی بوده و نرخ آن با نرخ معامله شده در بورس کالا در تعادل کامل است اما خبری از مشتری مصرفی بازار نبوده و همچنین عدم وجود چشم‌انداز روشن از آینده این بازار باعث شده تا فشار کاهش نرخ بر معاملات این بخش دوچندان شود.

به هرحال برای شهریور و با شروع فصل مناسب برای ساخت و ساز به نظر می‌رسد اگر تقاضا به محصولات عرضه شده بازگردد روند افزایشی قیمت‌ها تداوم خواهد شد و قیمت پایه عرضه‌های آتی نیز تقویت خواهد شد.

همچنین با گشایش عرضه‌های اعتباری در بازار نیز می‌تواند تا حدود زیادی میزان استقبال از محصولات فولادی را به بازار برگرداند کمااینکه افزیش شمار این عرضه‌ها در تیرآهن و شمش در این مدت، تاییدی بر این واقعیت است.

در مجموع به نظر می‌رسد که ابتدای هفته آینده روزهای تعیین‌کننده‌ای برای بازار آهن باشند. باید منتظر ماند و دید که اخبار و تحولات سیاسی اقتصادی کشور و آغاز فصل کار، چه تاثیری روی قیمت انواع مقاطع فولادی خواهند گذاشت. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =