کد خبر 6511
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شیوه ابلاغ آن، دلیل کاهش شاخص بورس است

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شیوه ابلاغ آن، دلیل کاهش شاخص بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شیوه ابلاغ آن از جمله عوامل دخیل در کاهش شاخص بورس است.

به گزارش آهن نیوز؛ بهنام صمدی در خصوص وضعیت بازار بورس اظهار کرد: از ابتدای سال بازار بورس وضعیت نرمالی داشته و در اردیبهشت ماه شاخص بورس به بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد رسید و شرایط بسیار مطلوب بود و سهامداران در حال سود بودند اما به یکباره در ۱۷ اردیبهشت ماه بازار بورس شروع به ریزش کرده و این ریزش تاکنون متوقف نشده است؛ شاخص بورس علی‌رغم تورم و رشد دلار به زیر ۲ میلیون واحد سقوط کرده است.

وی افزود: همه این عوامل باعث شد که بازار دچار رکود شده و پول حقیقی از بازار خارج شود و معاملات بورسی کاهش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تصمیمات درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شیوه ابلاغ آن از جمله عوامل دخیل در کاهش شاخص بورس بوده، گفت: در حال حاضر بورس روندی فرسایشی داشته و سهم‌ها در حال اصلاح است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خبرهای مثبت این است که به یکی از شایعات مبنی بر اخراج سایپا و ایران‌خودرو از تابلو بورس پایان داده شده و به این دو شرکت تا تیرماه ۱۴۰۳ مهلت داده شده تا افزایش سرمایه بدهند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه این شرکت‌ها سودآور نیستند، سهامداری تمایل به شرکت در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نداشته و طبیعتا افزایش سرمایه این دو شرکت از محل تجدید ارز دارایی خواهد بود. یعنی عملا هیچ اتفاقی در این دو شرکت رخ نمی‌دهد.

صمدی افزود: اگر قرار است گروه خودرویی در بورس موثر واقع شود، باید چند موضوع مهم اتفاق بیفتد که اولین آن واگذاری سهام این شرکت‌ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری است.

وی عنوان کرد: شاخص بورس در چند هفته اخیر چند بار به دو میلیون واحد رسیده و دوباره به دلیل شایعات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های این موضوع عرضه خودرو در بورس کالا است که در حال حاضر چاره دیگری جز این نداریم مگر اینکه دولت سازوکار دیگری داشته باشد.

قطعا عرضه خودرو در بورس کالا باعث ایجاد قیمت منصفانه خودرو شده و هیجان قیمتی تخلیه خواهد شد و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند منصرف می‌شوند زیرا خودرو کالایی مصرفی بوده نه یک کالای سرمایه‌ای اما متاسفانه اکنون به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است.

صمدی در پاسخ به اینکه عضویت ایران در بریکس چه تاثیری بر بازار بورس دارد، خاطرنشان کرد: در خصوص بریکس باید گفت هر رخدادی که باعث کاهش تنش در سطوح بین‌المللی شود اتفاق مثبتی برای بورس است. البته نباید عضویت در این سازمان‌ها به صورت نمایشی باشد و باید دستاوردی از جمله رفع تحریم‌ها، تصحیح تراکنش‌های بانکی و افزایش صادرات داشته باشد.

وی افزود: اگر این عضویت صرف نمایش باشد، هیچ فایده‌ای نداشته و تنها اثر روانی در بازار ارز خواهد گذاشت که باز هم به نفع بازار سرمایه است؛ به طور کلی بورس از ثبات انرژی می‌گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر 6511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    صرفا کلاهبرداری دولت وسلام و نهایت سواستفاده از اعتماد وخریت خودمان