کد خبر 6593
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

بازار در خطر کاهش تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی میلگرد

بازار در خطر کاهش تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی میلگرد

تغییرات قیمتی امروز در بازار آزاد برای محصول میلگرد حاکی از عدم تغییر قیمت‌ها از اکثر مبادی فروش بوده و تعداد کمی نیز بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان با کاهش قیمت بر محصولات خود اعمال کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز در بازار تهران قیمت هر دلار به ۴۸ هزار و ۹۹۵ تومان رسید این در حالی است که بازار اهن فولاد با ورود به آخرین ماه تابستان نیز هنوز در رکود و نبود تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی به سر می‌برد و قیمت‌ها عمدتا با روند ثابتی و بدون تغییر آنچنانی از اکثر مبادی فروش اعلام می‌شوند.

این در حالی است که با وجود معامله مقاطع فولادی در بورس کالا بر روی نرخ پایه هنوز تقاضا به این بازار نیز بازنگشته است طوریکه در جریان معاملات دیروز با حذف کامل سبد میلگرد ساده صنعتی و بعد از ریزش ۶۹/۲ درصدی، برای ۳ هزار و ۶۹۶ تن میلگرد آلیاژی و کلاف معامله شده با میانگین نرخ پایه ۲۹ هزار ۹ تومان، تقاضایی برابر با ۳ هزار ۶۱۰ تن برای آن وجود داشت.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این صنعت این تقاضای ضعیف برای میلگرد می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته و با این شرایط قطعی برق در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها را رو به تعطیلی برده و بسیاری از نیروهای انسانی متخصصی که ثروت اصلی کشور هستند از دست برود.

در این رابطه علی زارع، فعال صنعت فولاد از جمله دلایل این کاهش را کنترل قیمت دلار و رکود بازار ساخت و ساز دانسته و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: امسال به واسطه کنترل شدید قیمت دلار، تمامی بازارهای کالایی تقریبا در رکود کامل هستند. در بازار آهن و فولاد نیز همسو با این شرایط و همچنین فشارهای دیگر، اجناس در بورس کالا خریداری نمی‌شود. از طرف دیگر در بازارهای صادراتی نیز به واسطه برخی تصمیمات شرایط خوبی نداریم طوری که در حال حاضر آهن ایران خریدار ندارد و به جایی رسیده که قیمت صادراتی چین از قیمت صادراتی ایران پایین‌تر است و برای تولیدکننده اصلا توجیه ندارد که بخواهد تولید کند. 

تغییرات قیمتی امروز در بازار آزاد برای محصول میلگرد حاکی از عدم تغییر قیمت‌ها از اکثر مبادی فروش بوده و تعداد کمی نیز بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان با کاهش قیمت بر محصولات خود اعمال کردند. به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه با کاهش ۱۰۰ تومانی، ۲۴ هزار تومان معامله شد، نرخ میلگرد آجدار استاندارد در ‌کف قیمت‌های بازار طبق شنیده‌ها عمدتا حول و حوش ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۲۴ هزار تومان گزارش می‌شود.

در این میان نرخ اعلام برای انواع سایزهای میلگرد ذوب‌آهن اصفهان نیز برای بارگیری از انبار بدون تغییر قیمت بوده که به شرح زیر است اما نرخ کارخانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش به دنبال داشت:
۱۲        ⬅️           ۲۸۷۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان

اما در بخش فروش تیرآهن اوضاع در بورس کالا خوب است طوری که، تیرآهن عرضه شده به مقدار ۴ هزار و ۳۷۰ تن و نرخ پایه ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو با میزان تقاضای ۹ هزار و ۳۶۱ تنی به طور کامل به فروش رفت.  طبق اطلاعیه، تمامی تیرآهن‌های عرضه شده توسط ذوب آهن اصفهان با نوع تسویه ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد اعتباری انجام گرفته بود. کمترین نرخ عرضه شده این محصول به قیمت ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان و بیشترین نرخ ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلو تیرآهن بال پهن ۲۴ است.

در بازار آزاد نیز قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه فروشی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن فولاد یزد در برخی سایزها بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش داشت. از طرف ذوب آهن اصفهان نیز نرخ اعلامی برای این محصول با ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومان کاهش در اکثر سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته همراه بود که به شرح زیر است:

۱۴      ⬅️    ۲۷۵۰۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۵۷۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۵۸۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۶۳۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۵۸۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۵۸۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =