کد خبر 6609
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

عقب ماندگی بازار میلگرد از تورم/ از پتانسیل اتاق بازرگانی استفاده شود

عقب ماندگی بازار میلگرد از تورم/ از پتانسیل اتاق بازرگانی استفاده شود

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق معتقد است برای اوضاع بازار فولاد اگر قرار است بخشنامه‌ای وضع شود حتما با بخش خصوصی به ویژه انجمن‌های مربوطه مشورت و نظرخواهی و از پتانسیل اتاق بازرگانی به عنوان متولی صنعت بخش خصوصی استفاده شود.

 "محمدرضا مجدی" مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، در رابطه با تشریح وضعیت موجود در بازار آهن و فولاد گفت: بازار ایران در حال حاضر درگیر یک رکودی خصوصا در بخش ساخت مسکن که بازار نهایی مصرف محصولات آهنی و فولادی مثل میلگرد، کلاف و تیرآهن است. این رکود باعث شده که تقاضای جدی مانند سالیان گذشته روی محصولات نهایی و پایین دستی ضعیف باشد.

وی در ادامه به ضعیف شدن بازارهای صادراتی نیز اشاره کرده و بیان داشت: در رابطه با بازارهای صادراتی نیز با توجه به اعمال عوارض ۳۰ درصدی واردات میلگرد از سمت عراق، در کنار دیگر عوامل رکود موجود تشدید پیدا کرده چراکه بخش بزرگی از میلگرد تولیدی ایران به عراق صادر می‌شود و با از دست دادن این بازار ضربه بزرگی با ارزآوری کشور وارد خواهد شد.

مجدی با تاکید بر وجود مصرف داخلی مشخص و تقاضای ضعیف برای آن در پی رکود بخش مسکن، به مشکلات پیش‌آمده برای تولیدکنندگان این حوزه اشاره کرده و افزود: طبق آمار بانک مرکزی، ایران از ابتدای سال درگیر یک تورم حدود ۳۰ درصدی در همه بازارهای کالایی بوده اما قیمت میلگرد به واسطه رکود موجود و نبودن تقاضا تقریبا چیزی حدود ۲۰ درصد افت قیمت داشته که این مسئله به ضرر تولیدکننده است چراکه به هرحال تولیدکننده شمش را با قیمت مشخص و طبق محاسباتی خریداری کرده و این کاهش قیمت در بازه زمانی دو الی سه ماهه به ضرر تولیدکننده خواهد بود و حاشیه سود را برای آن‌ها پایین خواهد آورد. 

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق به عنوان فعال بخش خصوصی از نوسانات لحظه‌ای موجود در بازار ابراز نگرانی کرده و تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده فعال در حال حاضر بیشترین دغدغه‌ای که دارند این است که بازار از ثبات خارج نشده و روند مشخصی داشته باشد تا براساس ساز و کار آن برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد تا بخش خصوصی نیز با برنامه بهتری در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور قدم بردارد.

وی در انتها به عنوان راهکار بهبود اوضاع از تعامل هرچه بیشتر بخش دولتی و خصوصی یاد کرده و عنوان کرد: اگر قرار است بخشنامه‌ای وضع شود حتما با بخش خصوصی به ویژه انجمن‌های مربوطه مشورت و نظرخواهی شود و از پتانسیل اتاق بازرگانی به عنوان متولی صنعت بخش خصوصی استفاده شود. با برگزاری جلسات در این اتاق با حضور مدیران و صاحبان کارخانه‌جات و نظرسنجی و اعمال نظر بخش خصوصی، اگر اقدام به تصمیم‌گیری شود، شرکت‌ها نیز با بخشنامه‌های لحظه‌ای غافلگیر نشده و برنامه‌ریزی انجام شده به هم نمی‌ریزد. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =