کد خبر 6776
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

تفاوت بین ۹ تا ۱۲ درصدی نرخ تیرآهن بورسی و بازار آزاد

تفاوت بین ۹ تا ۱۲ درصدی نرخ تیرآهن بورسی و بازار آزاد

تفاوت نرخ تیرآهن سایز ۱۸ در بازارهای آزاد و بورس کالا حدود ۱۰ درصد است که می‌توان گفت با توجه به اضافه شدن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود بازرگانی در واقع تفاوتی چندانی بین نرخ این دو بازار نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طی هفته جاری بازار آهن و فولاد در یم ثبات نسبی به سر برد اما نرخ تیرآهن معامله شده بیشتر از سایر اقلام فولادی تحت تاثیر نوسانات دلار قرار گرفته و با نزدیک شدن نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان در اواسط هفته این محصول نیز افزایش نرخ همسو با آن داشت. این در حالی است که طی هفته گذشته کمبود تقاضا قیمت تیرآهن را پایین آورده بود.

در معاملات امروز نرخ تیرآهن در بخش شاخه‌ای نیز عمدتا ثبات داشتند اما قیمت تیرآهن کرمانشاه در برخی سایزها بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند. همچنین نرخ تیرآهن ذوب آهن اصفهان هم در کارخانه نسبت به نرخ اعلامی روز قبل از آن به مقدار ۲۵۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش داشت و بین ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رفت.

در معاملات روز سه شنبه ۱۴ شهریور این محصول در بورس کالا نیز برخلاف هفته‌های گذشته که تیرآهن با استقبال تمامی حجم عرضه شده به فروش می‌رفت در معاملات امروز با ریزش چشمگیر حجم به مقدار ۷۲/۷ درصدی روبه رو شده و به مقدار ۶ هزار و ۳۲۵ تن در حالی معامله شد که نرخ پایه آن با افت ۱/۲ درصدی داشته و به مبلغ ۲۲ هزار و ۸۲۸ تومان معامله شد.

کمترین قیمت معامله شده این محصول ۲۱ هزار و ۸۵۵ تومان و بیشترین قیمت ۲۳ هزار ۴۳۵ تومان ثبت شد و برای این مقدار معامله شده ۱۹ هزار و ۴۸۱ تومان نیز تقاضا موجود بود. 

در نمودار زیر مقایسه بین جدیدترین نرخ معامله شده تیرآهن عرضه شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالا و بازار آزاد در هفته جاری انجام شده است:

تفاوت بین ۹ تا ۱۲ درصدی نرخ تیرآهن بورسی و بازار آزاد

طبق این نمودار تفاوت نرخ تیرآهن سایز ۱۸ در بازارهای آزاد و بورس کالا حدود ۱۰ درصد است که می‌توان گفت با توجه به اضافه شدن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود بازرگانی در واقع تفاوتی چندانی بین نرخ این دو بازار نیست چه بسا در برخی موارد در بازار آزاد ارزان‌تر از بورس کالا نیز می‌شود خریداری کرد.

همچنین تفاوت این نرخ در مورد سایز ۱۶ به میزان ۹ درصد بود. 

در این میان بیشترین تفاوت نرخ بین تیرآهن سایز ۱۴ نسبت به باقی سایزها بود که به حدود ۱۲/۶ درصد رسید و با توجه به شرایط موجود و کمبود تقاضا می‌توان گفت فعلا خرید در بازار آزاد خیلی تفاوتی با بورس کالا ندارد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =