کد خبر 6870
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

ترغیب مشارکت بخش خصوصی، منجیِ شکستِ رکود بازار مسکن و فولاد/ جهش در بازار مسکن به زودی

ترغیب مشارکت بخش خصوصی، منجیِ شکستِ رکود بازار مسکن و فولاد/ جهش در بازار مسکن به زودی

فرشید ایلاتی معتقد است از جمله محرک‌های رونق بازار ساخت و ساز و به دنبال آن بازار آهن و فولاد، ترغیب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، وجود رکود سنگین در بازار مسکن در سال جاری از اوایل خردادماه و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در آن، به دلیل پیشران بودن بخش مسکن، بر رکود در شرایط عمومی اقتصاد و بازارهای دیگر از جمله بازار آهن و فولاد، تاثیر منفی گذاشته است. این درحالی است که از جهت درون‌بخشی نیز کاهش تولید مسکن ممکن است اثرات سوء را در میان‌مدت در شرایط جامعه ایجاد کند.

طبق گزارش‌ها نیمی از مصارف فولاد کشور به محصولات طویل اختصاص داشته و بخش ساخت‌وساز محرک اصلی این تقاضا به شمار می‌رود هر چند به لحاظ قیمتی مطابق آمار بانک مرکزی سهم فولاد در قیمت هر مترمربع مسکن حدود ۲.۵ تا ۳ درصد است.

هرچند رکود در بخش مسکن در بازارهای جهانی نیز اتفاق افتاده طوری که داده‌های اقتصادی چین از رکود سنگین در بخش مسکن خبر می‌دهد طوریکه طی چهار ماه گذشته تقاضا برای مسکن در چین تنها اندکی افزایش داشت در حالی‌که اکنون در فصل اوج ساخت و سازها هستیم. به همین دلیل ساخت‌و سازهای چین در طول چهارماه ابتدایی سال جاری با کاهش ۶.۲ درصدی همراه بود.

در این رابطه فرشید ایلاتی، کارشناس اقتصاد مسکن ضمن اشاره بر رکود موجود در بازار آهن و فولاد که درصد زیادی متأثر از توقف ساخت و ساز است به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در بخش مسکن جدا از طرح نهضت ملی مسکن که از سمت دولت سیزدهم مطرح شده و همچنین بحث ساخت بافت‌های فرسوده، با اظهار تأسف از سمت بخش خصوصی به‌عنوان محرک اقتصادی این بخش به دلیل شرایط ناپایدار بازار با استقبال کمی در حوزه ساخت وساز مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: این رکود علاوه بر بخش ساخت و ساز در خارج محدوده فرسوده، در بخش معاملات این بازار نیز حاکم است.

ایلاتی شروع رکود حاکم در بخش ساخت و ساز را تقریبا از ۱۰ سال پیش در بازار مسکن ایران ذکر کرده و تصریح کرد: در این مدت زمان، هر سال از درصد تولید مسکن کم شده و در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که تولید مسکن در بخش خصوصی در کمترین حالت خود قرار گرفته است. 

به گفته این فعال بخش مسکن اثر این کاهش چشم‌گیر در بحث تولید مسکن انعکاس خود را در رکود حاکم بر بازار آهن وفولاد که محل مصرفی عمده آن در حوزه ساختمان است، دیده خواهد شد.

ایلاتی شرایط بازار مسکن در جهان را نیز مساعد ندانسته و عنوان کرد: از جمله دلایل دیگر این مسئله می‌تواند متاثر از بخش بین المللی و رکود حاکم در این بخش در جهان نیز باشد که منجر به افت تولید فولاد جهانی شده و تاثیر زیادی در تشدید رکود بازار آهن و فولاد داشته است.

این کارشناس اقتصادی بخش مسکن با توجه پیش‌بینی‌های کارشناسان این حوزه و سیگنال‌های موجود در بازار در رابطه با روند آینده این حوزه به آهن‌نیوز گفت: به نظر می‌سد در یکی دو ماه آینده تا حدود زیادی شاهد رشد در حوزه ساخت و ساز و خروج از فاز اول رکود این بخش در سال جاری باشیم، چرا که تقاضاهای جدید در حال ورود به بازار بوده و با توجه به افت قیمت‌هایی که در مقاطع فولادی پر مصرف در ساخت ساز از جمله تیرآهن و میلگرد از ابتدای سال اتفاق افتاده، احتمال خروج از فاز اول رکود وجود دارد.

ایلاتی از جمله محرک‌های رونق بازار ساخت و ساز را ترغیب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه دانسته و بیان کرد: با ایجاد طرح‌های مشارکت و شروع طرح نهضت ملی مسکن و همچنین موضوع مهم الحاق زمین‌هایی که در محدوده شهری وجود دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز ذکر شده، در آینده نزدیک شاهد یک جهش در بخش ساخت و ساز خواهیم بود و از این جهت صنعت آهن و فولاد نیز می‌تواند در یکی دو ماه آینده از شرایط رکود خارج شود و به سمت رونق حرکت کند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =