کد خبر 692
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

سیگنال افزایشی برای فعالان بازار فولاد

سیگنال افزایشی برای فعالان بازار فولاد

این هفته میانگین نرخ فروش شمش در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران حدود ۱۰‌ درصد بالاتر از میانگین نرخ فروش صادراتی آن فوب خلیج‌فارس بود. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد از رشد نرخ این محصولات در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار خبر می‌دهد. ظرف ساعات ابتدایی دیروز، نرخ دلار آزاد رو به افزایش گذاشت.

این خبر سیگنالی افزایشی برای فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی به همراه داشت و به گفته فعالان این بازار باعث شد تا میلگرد برای ساعاتی در کانال ۱۶‌ هزار تومان به فروش برسد.

این در حالی بود که ظرف یک‌هفته اخیر بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال ۱۵‌ هزار تومان بازگشته بود و حتی در این کانال قیمتی نیز خبری از خرید نبود. اما سیگنال‌های مثبت ارزی، معاملات پررونق شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا و انتشار اخباری مبنی بر بهبود بازار صادراتی مقاطع طویل فولادی کشور باعث شد تا اندکی قیمت‌ها افزایشی شود.

 تقریباً سه‌هفته قبل فرمول تعیین قیمت پایه میلگرد و شمش به میانگین نرخ فروش شمش فولاد با احتساب رشد ۱۱ درصدی برای میلگرد و افزایش ۱۴ درصدی برای تیرآهن تغییر کرد.

در حال حاضر فعالان این حوزه نسبت به ادامه استفاده از این فرمول یا بازگشت به فرمول مشارکتی با احتساب بازه منفی ۳ درصد تا مثبت ۳‌ درصد تردید دارند.

بلاتکلیفی در چگونگی تعیین قیمت پایه معضل بزرگی است که امکان برنامه‌ریزی را از فعالان این بخش گرفته است.

میانگین بهای فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌ کالا در روز گذشته ۱۲‌ هزار و ۹۰۰ تومان بود که این رقم با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به ۱۴‌ هزار تومان می‌رسد. با احتساب حداقل هزینه حمل و تبدیل بهای تمام‌شده میلگرد تولیدی با این شمش تقریباً ۱۵‌ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

فولادسازان دیروز (هجدهم مردادماه) ۱۲۷‌هزار تن شمش فولاد را با میانگین نرخ ۱۲‌ هزار و ۳۵۰ تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این حجم عرضه، تقاضایی بالغ بر ۳۵۸‌ هزار تن در این بازار به ثبت رسید و در نهایت ۱۱‌ هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ ۱۲‌ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

با احتساب نرخ ۲۶‌ هزار و ۶۸۰ تومان برای ارز نیمایی، میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی روز گذشته برابر ۴۸۳ دلار در هر تن بود.

به این ترتیب، این هفته میانگین نرخ فروش شمش در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران حدود ۱۰‌ درصد بالاتر از میانگین نرخ فروش صادراتی آن فوب خلیج‌فارس بود. 

تغییر شیوع تعیین نرخ پایه شمش فولاد از مهم‌ترین دلایل گران‌تر شدن بهای شمش فولاد در بازار داخل نسبت به نرخ صادراتی بود.

در حالی که ظرف سه‌هفته اخیر، بهای فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا و نرخ شمش فولاد صادراتی به یکدیگر همگرا شده بود، عزم بورس‌کالا برای جلوگیری از زیان فولادسازان باعث شد تا مجدداً این دو نرخ از یکدیگر فاصله بگیرند.

درواقع نوردکاران با پیش‌بینی رشد ۳ درصدی قیمت پایه برای هفته بعد، حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد شدند. فرمول ابداعی بورس‌کالا در تعیین قیمت پایه در شرایطی که بازار با برتری تقاضا نسبت به عرضه روبه‌روست، چراغ سبزی برای رشد مستمر قیمت‌ها و در واقع مداخله مستقیم این سازمان در قیمت‌سازی برای بخش فولاد است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =