کد خبر 7045
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

اظهارنظرهای جدید، خروج از رکود را برای بازار فولاد در پی دارد؟

اظهارنظرهای جدید، خروج از رکود را برای بازار فولاد در پی دارد؟

امروز در بازار آهن و فولاد معاملات در یک آرامش و ثبات نسبی جریان پیدا کرد و اکثر شرکت‌ها نیز تغییر قیمتی نسبت به هفته قبل نداشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت دلار امروز هم با روزهای گذشته تفاوتی نداشت و در همان کانال ۴۹ هزار تومان باقی ماند و با قیمت ۴۹ هزار و ۴۱۴ تومان در بازار تهران معامله شد.

شرایط بازار آهن و فولاد در شهریور ماه در سکوت و تعطیلی گذرانده و امید به تحرک در مهر ماه دارد ولی روند نزولی قیمت شمش و سکوت بازار محصول، این امید را کم رنگ می‌کند مگر اینکه دولت سیاست دیگری در پیش گیرد. امروز در عرضه‌های شمش  در بورس کالا نیز این روند نزولی ادامه داشت و معاملات این محصول با ریزش ۱۴/۸ درصد به حجم ۱۴۰ هزار و ۶۰۰ تن و قیمت میانگین پایه ۱۹ هزار ۱۹۹ تومان بر روی تابلو معاملات انجام شد که نسبت به نرخ پایه افت قیمت ۰/۸ درصدی داشت، گفتنی است کمترین نرخ پایه معامله شده برای این محصول ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان و بیشترین قیمت ۲۰ هزار و ۲۴۰ تومان است. 

گفتنی است لغو مصوبه غیربهین یابی شدن خرید شمش فولاد از هفته قبل در بورس کالا، به نظر می‌رسد استقبال از این محصول را محدود کرده و برای این مقدار معامله شده فقط ۱۴۲ هزار و ۴۱۰ تن تقاضا وجود داشت.

از طرف دیگر در بازار جهانی، وضع عوارض صادراتی بر صادرات فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ توسط روسیه بازار صادرات فولاد ما را تقویت خواهد کرد این امر می‌تواند جوانه امیدی در بازار نیمه تعطیل باشد. همچنین با اجرای لغو روادید ایران و روسیه این گشایش در بازارهای ما بیشتر امیدبخش است.

با توجه به اینکه کم رونقی موجود در حوزه فولاد از سمت فعالان این بازار به علت رکود سنگین در بازار ساخت و ساز کشور مطرح است اخیرا طی خبری مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی مسئله خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تاثیر آن بر کاهش قیمت مسکن را مطرح کرده که اظهارنظرهای متفاوتی از طرف فعالان این بازارها را در پی داشته است.

برخی معتقدند این‌که بورس کالا در ساختار صنعت ساخت‌و ساز راه‌اندازی و فعالیت شفافی داشته باشد، برای بخش مسکن و ساختمان خوب است. اما برخی دیگر مطرح می‌کنند که اکنون به جرات می‌توان گفت کمبودی در بازار سیمان و فولاد در کشور وجود ندارد و طرح خروج سیمان و فولاد از بورس، خواست رانت خواران است، چراکه آن‌ها تمایل زیادی به بازگشت سیستم حواله‌ای برای تامین منافع خودشان دارند.

یک کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه تاثیر کاهش قیمت مصالح در پی خروج فولاد و سیمان از بورس کالا حدود ۱۰ درصد است، گفت: برای کاهش بیشتر قیمت مسکن باید سیاست‌های چند بعدی در نظر گرفت.

به هرحال این مطرح شدن این مسئله نیز می‌تواند محرکی بر بازارهای فولادی باشد و اگر این خبر صحت داشته و بر رونق ساخت و ساز در کشور تاثیر مثبت داشته باشد می‌توان امیدوار  بود بازار داخلی به زودی از رکود سنگین شش ماه اول سال در خواهد آمد.

اما امروز در بازار آهن و فولاد معاملات در یک آرامش و ثبات نسبی جریان پیدا کرد و تغییرات زیادی در سطح قیمت‌ها مشاهده نشد طوریکه معاملات میلگرد از افزایش ۱۰۰ تومانی تا کاهش ۳۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش حکایت داشت و اکثر شرکت‌ها نیز تغییر قیمتی نسبت به هفته قبل نداشتند. به عنوان نمونه میلگرد کارخانه نورد کاسپین با عمال ۳۰۰ تومان کاهش در برخی سایزها، نرخ سایز ۱۶ و ۱۸ خود را با قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد. در این میان نرخ اعلامی میلگرد ذوب آهن نیز با ۱۰۰ تومان کاهش در برخی سایزها و ثابت در بقیه سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز شنبه همراه بود که نرخ‌های اعلامی برای انواع سایزها به شرح زیر است:

۱۲        ⬅️           ۲۶۷۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۲۰۰   تومان   
۲۲        ⬅️           ۲۴۷۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۴۹۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۴۶۰۰   تومان    

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =