کد خبر 7054
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

سیمان و فولاد از بورس کالا خارج می شود؟

سیمان و فولاد از بورس کالا خارج می شود؟

در نشست شورای عالی مسکن، ضمن بررسی چالش های نهضت ملی مسکن، درباره کاهش هزینه ساخت به خصوص مصالح با اهمیت فولاد و سیمان بحث شد و چندین دستگاه مکلف به بررسی آن و ارائه گزارش به این شورا شدند.

به گزارش آهن نیوز؛ نشست شورای عالی مسکن باز هم با دستور کار تسهیل و تسریع در نهضت ملی مسکن برگزار شد. بررسی آمارهای مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی به نهضت خانه‌سازی، ارائه راهکارهای تسریع در تأمین مالی ساخت مسکن، بررسی عملکرد بانک‌ها، تلاش جهادی برای تأمین نیازهای نهضت ملی مسکن، تلاش برای کاهش هزینه ساخت از فولاد و سیمان تا سایر نهاده‌ها و اعتبارزدایی از قولنامه‌ها، ۶ راهبرد مورد تأکید رئیس‌جمهور با محوریت حل مشکل مسکن بود.

مشخص نبودن فرایند اجرای قانون جهش تولید مسکن در مورد برخی مسائل نظیر هزینه مصالح سیمان و فولاد، باعث شده اجرای نهضت ملی مسکن با چالش‌هایی روبرو شود. به همین واسطه، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نشست شورای عالی مسکن، ضمن بررسی چالش‌های نهضت ملی مسکن، ۶ دستور و راهبرد برای تسریع در حل مشکلات این نهضت صادر کرد.

آمارهای بانکی را بررسی کنید

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل‌قبول نیست، از این واقعیت پرده برداشت که برخی بانک‌ها به‌جای پرداخت تسهیلات مسکن، به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.

سیدابراهیم رئیسی در همین راستا دستور داد: ظرف ۲ هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولاً آمارهای مربوط به تعداد متقاضیان، تعداد قراردادها و میزان تسهیلات پرداختی بررسی شود و دوما راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر کنند. ژ

همچنین بنا به دستور رئیس‌جمهور، مقرر شد هیات ویژه‌ای متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی، عملکرد بانک‌ها از حیث پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بررسی و نسبت به تشویق و تنبیه مدیران بانک‌های قانونمند و متخلف در این حوزه اقدام شود.

کار جهادی برای حل مشکل مردم

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اگر اجرای برنامه‌ها دچار بروکراسی اداری شود، مشکل مردم حل نخواهد شد، گفت: اینکه همه کارها و اقدامات دولت عنوان جهادی و نهضتی دارد، به‌منزله آن است که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تلاش مضاعف نسبت به پیگیری امور تا حصول نتیجه اهتمام داشته باشند و اجازه ندهند انجام کارها با تأخیر مواجه شود.

رئیسی، پرداخت به‌موقع تسهیلات، تأمین زمین و صدور مجوز را از جمله ملزومات تحقق مأموریت و هدف مهم شورای عالی مسکن برشمرد و تأکید کرد: امروز مردم برای تأمین مسکن خود از دولت انتظار دارند و برآورده کردن انتظارات مردم در این زمینه نیز در گرو کار و تلاش جهادی است.

کاهش هزینه سیمان و فولاد

یکی از مباحث مرتبط به نهضت ملی مسکن که در یک هفته اخیر مطرح شده، خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به‌منظور تغییر قیمت پایه و ارزان‌سازی دسترسی نهضت ملی مسکن به این مصالح اساسی بود. این موضوع را چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد و همین مسئله دیروز در نشست شورای عالی مسکن بررسی شد.

رئیس‌جمهوری دراین‌باره با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای موفقیت نهضت ملی مسکن، کاهش قیمت تمام‌شده ساخت است، گفت: همه تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه معطوف به کاهش قیمت هزینه ساخت از فولاد و سیمان گرفته تا سایر تجهیزات ساختمانی باشد، چراکه هر چه قیمت ساخت کمتر باشد به نفع مردم است.

نکته قابل توجه این است که یک منبع اگاه در دولت، به خبرنگار همشهری گفت: در دولت هیچ‌گونه بحثی در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مطرح نیست و دولت چنین کاری انجام نمی‌دهد.

او با اشاره به اظهار نظر مهرداد بذرپاش در این مورد، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در صورت تاکید بر این مساله، در دولت فقط یک رای دارد که می‌تواند از آن استفاده کند؛ اما به مصوبه ختم نمی‌شود.

قولنامه بی‌اعتبار شود

دکتر رئیسی در ادامه همچنین با تأکید بر اهمیت تثبیت حقوق و مالکیت ملکی افراد، بر ضرورت ثبت معاملات ملکی به‌صورت رسمی تأکید کرد و با مثبت دانستن تبدیل قولنامه‌های عادی به اسناد رسمی، از مراجع قانونی خواست تا در آینده نزدیک و به‌منظور تثبیت حقوق و مالکیت افراد با تصویب قانون صرفاً اسناد رسمی را در کشور دارای اعتبار معرفی کنند.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر 7054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =