کد خبر 7083
۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازار منجمد آهن‌آلات ادامه‌دار خواهد بود؟

بازار منجمد آهن‌آلات ادامه‌دار خواهد بود؟

با وجود ثبات نسبی قیمت آهن آلات از اردیبهشت ماه سال جاری اما همچنان بازار آهن در رکود به سر می‌رود؛ رکودی که به‌زعم کارشناسان تنها با افزایش صادرات می‌توان از آن خارج شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، از ابتدای سال به دلیل جهش شدید ارز، خریداران برای معامله و خرید و فروش دچار تردید شدند در این مدت نیز اتفاقات سیاسی دیگر مانند توافق ایران با عربستان نیز به این رکود دامن زد چرا که بسیاری تصور می‌کردند شاهد ریزش شدید قیمت ارز و به تبع آن کاهش قیمت محصولات آهن آلات خواهیم بود. در این میان نیز، کاهش قدرت خرید مردم نیز در رکود این بازار بی‌تاثیر نبود؛ چرا که بسیاری از خریداران محصولات آهن مردم هستند به همین جهت افزایش قیمت‌ها منجر به این شد بسیاری از مردم برای ساخت و ساز و ترمیم فاقد نقدینگی لازم باشند.

در حالی بازار آهن و فولاد در پی رکود در ساخت و ساز و از طرفی نبود نقدینگی منجمد شده است که دو پیش‌بینی از سوی کارشناسان برای رونق بازار آهن در پاییز مطرح می‌شود؛ پیش بینی اول کاهش موجودی انبارها و به تبع آن افزایش تقاضا و پیش بینی دوم هم اختلاف قیمت میلگرد در بورس و بازار آزاد است؛ چرا که ممکن است تقاضا در بازار آزاد را که نرخ کمتری دارد، بالا ببرد.

رکود طولانی بازار آهن بسیاری از تولیدکنندگان را ناچار به توقف تولید کرده است و این در این بین نیز وضعیت بازارهای صادراتی درخور توجه نیست؛ این را حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفته و افزوده است: معمولا بازار در این ایام سال راکد است، اما تورم مسکن باعث شده بازار آهن یک رکود کلی را نیز تجربه کند. علاوه بر این طبق گفته‌های او بازارهای صادراتی هم امسال بازار خوبی نبوده و به جای ایران، ترکیه با برنامه‌ریزی توانسته موفقیت‌های بیشتری در منطقه کسب کند.

دو پیش‌بینی از بازار آهن

کارشناسان معتقدند که در صورت ادامه کاهش قیمت دلار و ادامه‌دار بودن رکود در بازار، احتمالا قیمت مقاطع فولادی میل بیشتری برای کاهش خواهد داشت. همچنین با انتشار برخی اخبار مثبت سیاسی همچون طرح ژاپن برای احیای برجام و چراغ سبز ایران نسبت به این طرح، این علامت را می دهد که رکود در بازار ادامه خواهد داشت.

فولاد از بورس خارج می‌شود؟

لازم به ذکر است که چندی پیش اخبار ضد و نقیضی در خصوص خروج فولاد از بورس مطرح شد، چرا که وزیر راه و شهرسازی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی دانسته و عنوان کرد بود که کنترل بازار مصالح ساختمانی از مسیر خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا می‌گذرد؛ البته این موضوع مورد انتقاد رئیس بورس کالا قرار گرفت و عنوان کرد نتیجه این عمل منفی و آسیب‌زا است.

مجید عشقی در این باره عنوان کرد: بحث خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، موضوعی تازه نیست و مدتهاست که مطرح می‌شود و هیچ سودی جز ضربه زدن به بازار سرمایه ندارد؛ مصداق بارز این امر هم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که با وجود تصحیح آن، به زیان سهامداران منجر شد. این در حالی است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا این محصولات را از انحصار افراد معدود خارج و دسترسی خرید را برای همه تسهیل کرده است. به عنوان نمونه نیم درصد هزینه نهایی ساخت و ساز به سیمان اختصاص دارد و با خروج آن از بورس کالا شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. در نتیجه باید شاهد سرمایه‌هراسی نیز باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 7083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =