کد خبر 7142
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

تجویز نسخه‌های موقتی نیز کارسازِ درمان بازار فولاد نشد/میلگرد و تیرآهن در کف قیمتی

تجویز نسخه‌های موقتی نیز کارسازِ درمان بازار فولاد نشد/میلگرد و تیرآهن در کف قیمتی

با وجود تاثیر ثبات نرخ ارز در بازار آهن و فولاد و حتی بودن برخی مقاطع فولادی کف قیمتی و ثبات، اما این بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و همچنان تقاضا برای این محصولات بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز نیز قیمت دلار تغییر محسوسی نداشت و تقریبا با همان قیمت هفته گذشته در بازار به نرخ ۴۹ هزار و ۴۵۲ تومان معامله شدند. با وجود تاثیر ثبات نرخ ارز در بازار آهن و فولاد و ثبات نرخ ها و حتی بودن کف قیمتی برخی مقاطع فولادی، اما این بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و همچنان تقاضا برای این محصولات بسیار ضعیف است.

البته دلیل اصلی این رکود با وجود ثبات قیمتی در این حوزه بیشتر به کم رونقی بازار ساخت و ساز در کشور برمی‌گردد و با وجود تجویز نسخه‌های درمانی برای خروج بازار مسکن از رکود از جمله حذف سیمان و فولاد به عنوان اصلی‌ترین مواد ساخت و ساز مسکن، فعلا تاثیری جز ایجاد حواشی و اظهارنظرهای ضدنقیض موافقان و مخالفان این طرح، نداشته است. این طرح که هفته قبل از طرف وزیر راه و شهرسازی با اعمال فشار بر قیمت مقاطع مطرح شده فعلا با اعلام دو میلیارد دلار از تهاتر نفت در برابر مسکن صداها آرام شده است.

در این میان در رابطه با بزرگترین طرح ساخت مسکن در کشور که امید رونق بازار فولاد در این شرایط است، به گفته اصغر سلیمی، نماینده سمیرم از ساخت ۴ میلیون مسکن، تا امروز یک آجر روی آجر گذاشته نشده است.

این نماینده مچلس در این باره مطرح کرد: دولت به جای شعار دادن، واقعیت‌ها را به جامعه بگوید. دولت باید شفاف به مردم بگوید که توانش چقدر است و چه میزان می‌تواند مردم را در مسیر ساخت مسکن و خانه‌دار شدن کمک کند. مردم دنبال برنامه‌ریزی برای زندگی خود هستند و اگر وعده دولت، پایه و اساس نداشته باشد، روند زندگی مردم درست پیش نخواهد رفت.

به هرحال در مجموع در بازار داخل دولت همچنان بر کاهش قیمت فشار می‌آورد. قیمت کف پایه شمش حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان برای هفته جاری پیش‌بینی می‌شود. نرخ آهن اسفنجی نیز امروز با کاهش ۲/۵ درصدی نسبت به هفته قبل با قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

به نظر می‌رسد قیمت این اقلام با توجه به تورم موجود در کشور در کف خود باشد و این قیمت‌ها نمی‌تواند بیش از این کاهش یابد. در واقع فضای کاهش قیمت تا توقف زیاد نیست، بازار هم این را می‌داند ضمن آنکه تجربه مشکل گاز از اواخر آبان را هم دارد به همین دلیل کف قیمت را زیاد دور از قیمت‌های امروز نمی‌داند.          

در معاملات امروز بازار آهن نیز نرخ‌های اعلامی برای میلگرد در اولین روز هفته با ثبات همراه بود اما برخی کارخانه‌ها نیز محصولات خود را با کاهش قیمت ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام کردند. به عنوان نمونه میلگرد حسن رود با ۲۰۰ تومان کاهش نرخ سایز ۱۲ و ۱۴ خود را به ترتیب به قیمت ۲۴ هزار ۷۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد اما نرخ اعلامی میلگرد ذوب‌آهن اصفهان به صورت بارگیری از انبار اصفهان آهن بدون تغییر قیمت و به شرح زیر بود:

۱۲        ⬅️           ۲۷۰۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۷۵۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۶۵۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۶۵۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۱۵۰   تومان

 تیرآهن نیز امروز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما کارخانه‌های فولاد یزد، ذوب آهن اصفهان و فایکو در برخی سایزها کاهش قیمت ۲۰ الی ۴۰ هزار تومانی را اعمال کردند. تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان بدون تغییر در اکثر سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز پنجشنبه لوده و به شرح زیر است:
۱۴      ⬅️    ۲۷۰۰۰   تومان

۱۶      ⬅️    ۲۵۱۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۵۲۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان
۲۴      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۵۶۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =