کد خبر 7338
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

کاهش تب و تاب هیجانی در معاملات امروز بازار آهن و فولاد

کاهش تب و تاب هیجانی در معاملات امروز بازار آهن و فولاد

در بازار امروز نرخ معاملات محصولات فولادی نسبت به سه روز گذشته ثبات نسبی داشته و نرخ اعلامی از اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت نسبت به دیروز بود حتی در مواردی با کاهش جزئی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، اگرچه از روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه به دنبال جنگ اسرائیل و فلسطین، روند افزایش قیمت‌ها در بازار سرعت گرفته اما امروز قیمت دلار ثابت ماند و در کانال ۵۲ هزار تومان به نرخ ۵۲ هزار و ۳۵۳ تومان معامله شد.

معامله‌گران معتقد هستند با تشدید درگیری بین حماس و اسرائیل چشم‌انداز تنش‌ها در منطقه افزایش یافته و روی انتظارات بازار تاثیر داشته است. اما یک عامل ناشناخته دیگر نیز که بر افزایش قیمت دلار موثر بوده، زلزله هرات است.

به هرحال تبعات جنگ اسرائیل و حماس، تنها به حوزه‌های سیاسی و نظامی محدود نمانده و بازارهای مختلف مالی تغییرات چشمگیری را تجربه کرده و عرصه‌های مالی و بازار کامودیتی‌ها را هم در نوردیده است.

همچنین  این جنگ باعث شد که حرکت به سمت حفظ و ذخیره دارایی‌های امن افزایش یابد؛ زیرا سرمایه‌گذاران سعی دارند قبل از هر اقدامی، ریسک ژئوپلیتیکی برای بازارها را بسنجند.

در ایران نیز علاوه بر بازارهای مالی مختلف بازار آهن و فولاد نیز همزمان با رشد نرخ دلار در شرایط کمبود تقاضا و نبود نقدینگی که دست بازار را روی محصولات فولادی بسته، رو به افزایش گذاشته است، به طوری که نرخ اکثر کارخانجات میلگرد و اکثر مقاطع فولادی افزایش داشته است.

بحث قطعی گاز کمابیش شنیده می شود ولی با رکود فعلی بازار بعید است تاثیر آن مثل سال گذشته باشد بخصوص که افزایش قیمت‌های سال قبل بیشتر متاثر از روند قیمت ارز بود.

از طرف دیگر شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از این است که در جلسه روز یکشنبه ستاد اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای صمت، اقتصاد و مسکن، موضوع خروج فولاد و سیمان از بورس کالا منتفی شده است. در این جلسه مقرر شده با همکاری سه وزارتخانه فوق راهکارهایی برای تامین آهن آلات مورد نیاز پروژه‌های مسکن ملی با قیمت ترجیحی تدوین شود.

به هرحال فعلا در بازار امروز نیز نرخ معاملات محصولات فولادی نسبت به سه روز گذشته ثبات داشته و نرخ اعلامی از اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود اما در مواردی تعدادی شرکت کاهش بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی داشتند. از جمله میلگرد آریان فولاد با ۲۰۰ تومان کاهش، نرخ سایز ۱۴ خود را ۲۴ هزار ۸۰۰ تومان و سایز ۱۶ را ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد. 

نرخ تیرآهن نیز به همین شکل دراکثر مبادی فروش ثبات داشت اما در ذوب‌آهن اصفهان به صورت بارگیری از کارخانه با ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان کاهش در اکثر سایزها نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز گذشته همراه بود که لیست قمتی آن به شرح زیر است.

۱۴      ⬅️    ۲۷۵۵۰   تومان
۱۶      ⬅️    ۲۵۹۰۰   تومان
۱۸      ⬅️    ۲۵۹۰۰   تومان
۲۰      ⬅️    ۲۶۶۰۰   تومان
۲۲      ⬅️    ۲۷۱۵۰   تومان
۲۷      ⬅️    ۲۶۱۰۰   تومان

در بازار انواع محصولات تخت فولادی هم شرایط پایداری حاکم بوده و تغییر قیمت محسوسی در بازار وجود نداشت طوری که نرخ انواع ورق سیاه (فولاد مبارکه، فولاد سبا و آجدار پرسی) با قیمت‌های ۳۴ هزار و ۱۵۰ تومان تا ۳۴ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رفت.

همچنین نرخ انواع قوطی پروفیل نیز با قیمت‌های بین ۳۷ هزار و ۴۰ تا ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رفت.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =