کد خبر 7353
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

بورس کالا به بنگاه انحصاری برای عده‌ای خاص تبدیل شده است / مأمن مافیا یا تسهیل‌گر بازار؟

بورس کالا به بنگاه انحصاری برای عده‌ای خاص تبدیل شده است / مأمن مافیا یا تسهیل‌گر بازار؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه آهن در خصوص آشفتگی بازار آهن بیان کرد: اصلا مشخص نیست این قیمت‌ها از کجا می‌آید و چرا ارزان یا گران می‌شود. همچنین هیچ توضیح مشخصی در خصوص گران شدن آهن نیست در حالیکه نرخ جهانی ارزان بوده و هیچ تغییر قیمت نداشته است.

حمیدرضا رستگار رئیس هیات مدیره اتحادیه آهن در گفتگو با آهن‌نیوز، درباره تبعات خروج فولاد از بورس گفت: قبل از اینکه به این موضوع اشاره کنم؛ باید بگویم، اولین اتحادیه و اولین بورسی که ایجاد شد بورس فلزات بود که توسط اتحادیه آهن و فولاد تهران راه‌اندازی شد. ما بنیان‌گذار و راه‌انداز اولین بورس هستیم. بنابراین در جهت اطلاع و برنامه‌ریزی از بورس اتحادیه صنف ما اولین اتحادیه‌ای بود که در این حوزه فعالیت داشت و ایجادکننده بورس بودیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در روند انجام و اجرای رفتار بورس انحرافاتی بوجود آمد که باعث شد کسانی که از نظر قانون به عنوان افراد اصلی زنجیره فولادی محسوب می‌شدند به مرور حذف شدند و سیاست و رفتار بورس به مرور به یک بنگاه انحصاری برای یک عده افراد خاص تبدیل شد. مجموعه اتحادیه آهن که به‌عنوان تعیین‌کننده قیمت یا به عنوان ناظر قیمت به قیمت‌گذاری ورود کنیم، هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه بورس چه رفتار و مکانیزمی کالا را می‌خرد و به چه کسی می‌فروشد و با چه قیمتی عرضه می‌شود نداریم و هر زمانی مطالبه کردیم، گفتند این موارد طبق قانون بورس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که مسئول و متولی بورس هستند اگر ندانند در بورس چه خبر است که خلاف مقرارت رفتار کرده‌اند. بورس کاملاً غیرشفاف و غیرمنطقی است. بورس لطمات زیادی را به اقتصاد ما وارد کرده است. یک حاشیه امنی برای تعدادی از افراد شده و هزاران میلیارد کالا در آنجا خرید و فروش می‌شود و هیچ شفافیتی برای ما نداشته است.

رستگار تصریح کرد: این بورس با این روند و با این رفتار به هیچ عنوان برای کشور و برای جامعه مفید نیست. اصل بورس و تعریف آن براساس معیارهایی که کشورهای دیگر ابداع و تعریف کرده‌اند باید مورد تأیید باشد اما اقداماتی که در بورس ایران مشاهد می‌شود به هیچ عنوان مورد تأیید نیست. اینکه عنوان کردند برخی از کالاها باید از بورس خارج شود مشخص نیست با چه هدفی گفته شده است ولی ما این بورس را تایید نمی‌کنیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه آهن در پاسخ به این سوال که با خروج فولاد از بورس، آیا قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند؟ بیان کرد: اگر بخواهیم واقعی به این موضوع نگاه کنیم آهن و فولاد در تمام صنایع از جمله صنعت ساختمان‌سازی تاثیر بسزایی دارد ولی ما نمی‌دانیم پشت این جریان که این کالا را از بورس خارج کنند چه اتفاقی خواهد افتاد. اصل مطلب این است که صورت مسئله را یکبار پاک کردیم. یعنی یکبار بخش خصوصی که اتحادیه و طرف حساب ما بودند از دور خارج کردیم. بعد یک حاشیه امنی برای یک عده درست کردیم و تعاریف جدیدی از توزیع انجام دادیم.

 او اظهار کرد: بورسی را درست کردیم که غیرشفاف است. اصلا مشخص نیست این قیمت‌ها را از کجا می‌آورند و چرا ارزان یا گران می‌کنند. همچنین هیچ توضیح مشخصی در خصوص گران شدن آهن ندارند این در حالی است که نرخ جهانی ارزان است و هیچ تغییر قیمت نداشته است. این نشان دهنده رفتار غیرحرفه‌ای است. اینکه اگر این کالا از بورس خارج شود وضعیت بهتر می‌شود نیاز است کار کارشناسی شود که اگر قرار است از بورس خارج شود چه اتفاقی بیفتد؟ اگر قرار است آهن و فولاد از بورس خارج شود باید تعریف کنیم به چه دلیل می‌خواهد خارج شود و چه کسانی باید این بازار را هدایت و راهبری کنند.

انتهای خبر/

کد خبر 7353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =