کد خبر 7432
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

عضو هیئت مدیره اتحادیه آهن و فولاد شیراز در گفت‌وگو با آهن‌نیوز؛

تکلیف بازار فولاد را فقط رشد تقاضا روشن می‌کند!

تکلیف بازار فولاد را فقط رشد تقاضا روشن می‌کند!

عضو هیئت مدیره اتحادیه آهن و فولاد شیراز از جمله عوامل بازدارنده رونق بازار فولاد ایران را علاوه بر مسائل بیرونی، عرضه مازاد داخلی در شرایط عدم وجود زمینه صادرات و نبود ظرفیت داخلی در مصرف مازاد این تولیدات در کشور, عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار آهن و فولاد ایران تحت تاثیر متغیرهای مختلفی از جمله نرخ ارز، عوامل بیرونی از قبیل محدودیت انرژی در برهه‌های زمانی مختلف، دخالت‌های دولت و روابط سیاسی قرار دارد. 

در این میان وقوع حوادث جهانی که مستقیم روی بازارهای مالی و ارز تاثیر دارد از جمله عوامل غیرقابل پیش‌بینی است که ممکن است هر لحظه محاسبات بازارها را بر هم زند. نمونه این قبیل حوادث وقوع جنگ بین حماس و اسرائیل در خاورمیانه بود که بازار را به شوک عمیقی فرو برد و با افزایش ناگهانی کامودیتی‌ها از جمله فولاد روبه رو شد.

هر چند انتظار بازار این بود که با اعلام خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در هفته گذشته مجدد بازار دلار و مقاطع آهنی یک کاهش قیمتی نسبت به چندماه اخیر داشته باشد اما شروع ناگهانی جنگ حماس و اسرائیل همه بازارهای مالی را غافلگیر و محاسبات را به هم زد.

معامله‌گران معتقد هستند با تشدید درگیری بین حماس و اسرائیل چشم‌انداز تنش‌ها در منطقه افزایش یافته و روی انتظارات بازار تاثیر داشته است. گروهی دیگر نیز معتقدند جنگ حماس و اسرائیل جرقه‌ای بود برای رشد دلار، اما دلیل اصلی رشد دلار صرفا این تنش‌ها نبوده و نیست! بلکه سرکوب چندماهه بانک مرکزی با خبر درمانی و عدم همخوانی نرخ دلار با متغیرهای پولی و تورم انباشته از ابتدای سال، موجب شده تا دلار با اولین جرقه رشد کند.

به هرحال تمامی این موارد مسئله‌ای که در ذهن مخاطب متابدر می‌کند آن است که یک بازار تا چه حد می‌تواند از عدم ثبات رنج ببرد و تحت تاثیر عوامل و اخبار مختلف ثبات موجود در بازار به هم خورده و اجازه فعالیت در محیط امن و آرامش خیال را برای بازیگران اقتصادی فراهم نکند!

در این رابطه جمشید حسامی، عضو هیئت مدیره اتحادیه آهن فروشان به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: طبق شرایط تورومی حاکم بر کشور و افزایش نرخ دلار تحت تاثیر جنگ انتظار بر این بوده که نرخ محصولات فولادی بالاتر از این نرخ‌هایی باشد که در حال معامله است اما ملموس‌ترین متغیر مؤثر در بازار این روزهای آهن و فولاد که چه در بازار صعود و چه نزولی اجازه رونق به معاملات را در کف بازار نمی‌دهد اول نبود تقاضا است که نیاز به ثبات بازار دارد و مورد دوم عدم وجود نقدینگی در بین اهالی بازار، محدود کننده معاملات است.

وی به عنوان فعال بازار آهن فعلا برای شرایط بازار آهن‌آلات تا پایان سال تغییرات خاصی از لحاظ قیمتی و تقاضا را پیش‌بینی نکرده و در ادامه افزود: اگر هم قرار باشد تغییر مثبتی در بازار اتفاق بیفتد برای ماه‌های اردیبهشت به بعد در سال ۱۴۰۳ است که احتمال رونق گرفتن بازار ساخت و ساز به واسطه اجرای طرح مسکن ملی باشد.

به گفته این فعال بازار اهن و فولاد، برای امسال با شروع فصل سرد سال احتمال کمتر شدن تقاضا از این حد هم وجود دارد. 

وی یکی دیگر از عوامل بازدارنده بازار فولاد ایران را عرضه مازاد داخلی در شرایط عدم وجود زمینه صادرات این محصولات عنوان کرده و گفت: عدم وجود ظرفیت داخلی در مصرف مازاد تولید فولاد موجود در کشور، باعث کاهش بیشتر قیمت این محصولات در داخل شده، شوک افزایشی اخیر نیز با توجه به شواهد موجود که در حال کاهش است، موقتی بوده و احتمال بازگشت قیمت‌ها به ماه‌های قبل وجود دارد. مگر این که با کمبود کالایی در کشور مواجه شده و تقاضا برای آن نرخ‌ها را افزایش دهد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه آهن و فولاد شیراز در پایان ریشه اصلی رکود حاکم در این بازار را کمبود نقدینگی عنوان کرده و برای برون رفت از این بحران اظهار داشت: تزریق نقدینگی در بازار از طریق ارائه تسهیلات ارزان و رونق صادرات تنها راه حل رهایی بازار از این شرایط رکودی است.

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 7432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =